Advokatbladet
14.02.2024
Press fra klientene er viktig for å gjøre advokatbransjen mer mangfoldig, mener to advokater i Equnior og Nordea. De to selskapene stiller nå mangfoldskrav til firmaene de inngår rammeavtaler med.
Ifølge Karnov-undersøkelsen «Fremtidens jurist» er kundens makt en viktig pådriver for mangfold. Rapporten er bygget på en undersøkelse gjennomført blant 3213 skandinaviske jurister i fjor, og over halvparten av respondentene mener press fra klientene vil tvinge justissektoren i en mer mangfoldig retning.
Både Hilde Alexandra Grønland Kuburic, senior legal counsel i Equinor, og Ingvild Dønnem Søyseth, Head of Business Banking Legal Norway i Nordea, er enig.
- Det er først og fremst advokatbransjen som har ansvaret, men man har definitivt et ansvar som innkjøper også. Det handler om hvilke verdier man vil assosieres med og det samfunnsansvaret man har, sier Søyseth.
- Vi ønsker den beste kompetansen og å få de beste rådene. Verden er kompleks, vi opererer på tvers av ulike jurisdiksjoner og vi har behov for team som forstår den kompleksiteten.
- Nettopp, fortsetter Kuburic. - Og så handler det om å være fremtidsrettet og konkurransedyktig.
MANGFOLD I RAMMEAVTALER
De
Gå til medietBåde Hilde Alexandra Grønland Kuburic, senior legal counsel i Equinor, og Ingvild Dønnem Søyseth, Head of Business Banking Legal Norway i Nordea, er enig.
- Det er først og fremst advokatbransjen som har ansvaret, men man har definitivt et ansvar som innkjøper også. Det handler om hvilke verdier man vil assosieres med og det samfunnsansvaret man har, sier Søyseth.
- Vi ønsker den beste kompetansen og å få de beste rådene. Verden er kompleks, vi opererer på tvers av ulike jurisdiksjoner og vi har behov for team som forstår den kompleksiteten.
- Nettopp, fortsetter Kuburic. - Og så handler det om å være fremtidsrettet og konkurransedyktig.
MANGFOLD I RAMMEAVTALER
De