Bedre Skole
09.09.2022
Krig, pandemi, rasisme, terror, seksuelle overgrep ...
Lista over tema som kan være utfordrende å undervise i, kunne vært lengre, og det er vel ikke den lærer som ikke har kommet ut av klasserommet med bekymret mine etter en heftig elevdiskusjon rundt et slikt konfliktfylt tema. Med Beate Goldschmidt-Gjerløw, Kristin Eriksen og Mari Kristine Jore som redaktører foreligger nå boka
Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen. Bokas redaktører har for øvrig selv med et bidrag, som foruten å presentere bokas innhold, er både avklarende og tankevekkende. Videre har de, enten alene eller i samarbeid med andre, skrevet flere av bokas kapitler.
Istedenfor å unnvike tema som kan være utfordrende å ta opp i undervisninga, noe undersøkelser viser ikke er uvanlig i den norske skolen, burde kanskje læreren ha ei oppskrift på hvordan tema som kan skape konfliktfylte diskusjoner i klasserommet, skal håndteres? Her svarer Goldschmidt-Gjerløw, Eriksen og Jore at slike situasjoner best kan håndteres om læreren har «pedagogisk klokskap», som i
Gå til medietKontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen. Bokas redaktører har for øvrig selv med et bidrag, som foruten å presentere bokas innhold, er både avklarende og tankevekkende. Videre har de, enten alene eller i samarbeid med andre, skrevet flere av bokas kapitler.
Istedenfor å unnvike tema som kan være utfordrende å ta opp i undervisninga, noe undersøkelser viser ikke er uvanlig i den norske skolen, burde kanskje læreren ha ei oppskrift på hvordan tema som kan skape konfliktfylte diskusjoner i klasserommet, skal håndteres? Her svarer Goldschmidt-Gjerløw, Eriksen og Jore at slike situasjoner best kan håndteres om læreren har «pedagogisk klokskap», som i


































































































