LO-Aktuelt
12.10.2016
Hvilke fag skal leve, hvilke fag skal legges ned, og hvilke fag skal slås sammen? Hele fagopplæringen er under forandring. Og nå går det mot tidligere spesialisering.
I april 2014 fikk Utdanningsdirektoratet i oppdrag av Kunnskapsdepartementet å «gjennomgå og foreslå endringer i tilbudsstrukturen innen yrkesfaglige utdanningsprogram i samarbeid med partene i arbeidslivet». Men det var allerede Kristin Halvorsen (SV) som i stortingsmeldingen «På rett vei» tok opp behovet for å vurdere hvilke linjer og hvilke fag som tilbys elever som ønsker seg en yrkesutdanning.
Nå begynner den nye strukturen å bli klar. I stedet for en stor omfattende reform som innfører nye prinsipper, har det blitt mange justeringer og endringer. Mest oppmerksomhet har det blitt rundt forslaget om å legge ned kontor- og administrasjonsfaget og 31 andre fag.
Tidligere spesialisering
I fagopplæringen finnes det i dag åtte ulike utdanningsprogrammer, og det er foreskrevet ulik medisin for de ulike fagområdene. Et gjennomgående tiltak er å foreslå tidligere spesialisering. En vanlig fagutdanning tar tre år. Nå skjer spesialisering mot enkeltfag først i det tredje og siste året. Innen flere fag foreslås nå spesialisering allerede på andre året.
I 1994 ble det gjennomført en stor reform for hele den videregående opplæringen. En viktig kritikk mot reformen var at det førte til for brede fag, at kunnskapsnivået på elevene som begynte i læra, var for lavt. Ved neste reform, Kunnskapsløftet, i 2006 ble det i
Les opprinnelig artikkelNå begynner den nye strukturen å bli klar. I stedet for en stor omfattende reform som innfører nye prinsipper, har det blitt mange justeringer og endringer. Mest oppmerksomhet har det blitt rundt forslaget om å legge ned kontor- og administrasjonsfaget og 31 andre fag.
Tidligere spesialisering
I fagopplæringen finnes det i dag åtte ulike utdanningsprogrammer, og det er foreskrevet ulik medisin for de ulike fagområdene. Et gjennomgående tiltak er å foreslå tidligere spesialisering. En vanlig fagutdanning tar tre år. Nå skjer spesialisering mot enkeltfag først i det tredje og siste året. Innen flere fag foreslås nå spesialisering allerede på andre året.
I 1994 ble det gjennomført en stor reform for hele den videregående opplæringen. En viktig kritikk mot reformen var at det førte til for brede fag, at kunnskapsnivået på elevene som begynte i læra, var for lavt. Ved neste reform, Kunnskapsløftet, i 2006 ble det i