Første steg
07.10.2016
Bør barndommen være en forberedelse til det som venter barnet, eller en tid for frihet og lek? Det ble diskutert før barnehagene fikk sin egen rammeplan.
Det gikk 20 år fra barnehagen fikk sin egen lov, til rammeplanen ble en realitet. En gryende politisk interesse for kvalitet og systematikk preget denne perioden. Barnehageloven er uten tvil den første og viktigste milepælen i norsk barnehages historie. Etter denne har også endringer av lovens forskrifter hatt stor betydning. Fremst blant disse er selvsagt rammeplanen, men allerede i 1984 kom den første forskriftsendringen som formidlet nasjonale krav til systematikk i barnehagens arbeid.
KRAVET OM ÅRSPLAN
Fra 1984 skulle barnehagene utforme årsplaner for sin virksomhet. Et politisk ønske om systematikk var dermed formalisert. Først i 1987 ble det utarbeidet en nasjonal veileder for årsplanarbeidet.
Målet var at barnehagene skulle synliggjøre og begrunne egne valg på en systematisk måte. Fokuset var rettet mot de ansattes aktivitet for og med barna. For at personalet skulle få bedre styring med arbeidet, ble det også foreslått at man lokalt burde fastsette mål for virksomheten i tre kategorier: Kunnskapsmål, holdningsmål og ferdighetsmål.
KVALITET SOM FORBEREDELSE?
I 1987 ble det også lagt frem en ny stortingsmelding, Barnehager mot år 2000. Denne fremstår som et skifte i den nasjonalpolitiske diskusjonen om barnehagen. Ønsket var fortsatt å sikre høy utbyggingstakt, men det ble også advart mot at dette kunne gå på bekostning av kvaliteten. Kvalitetsbegrepet
Gå til medietKRAVET OM ÅRSPLAN
Fra 1984 skulle barnehagene utforme årsplaner for sin virksomhet. Et politisk ønske om systematikk var dermed formalisert. Først i 1987 ble det utarbeidet en nasjonal veileder for årsplanarbeidet.
Målet var at barnehagene skulle synliggjøre og begrunne egne valg på en systematisk måte. Fokuset var rettet mot de ansattes aktivitet for og med barna. For at personalet skulle få bedre styring med arbeidet, ble det også foreslått at man lokalt burde fastsette mål for virksomheten i tre kategorier: Kunnskapsmål, holdningsmål og ferdighetsmål.
KVALITET SOM FORBEREDELSE?
I 1987 ble det også lagt frem en ny stortingsmelding, Barnehager mot år 2000. Denne fremstår som et skifte i den nasjonalpolitiske diskusjonen om barnehagen. Ønsket var fortsatt å sikre høy utbyggingstakt, men det ble også advart mot at dette kunne gå på bekostning av kvaliteten. Kvalitetsbegrepet


































































































