NJF-magasinet
24.03.2021
Regjeringen vil prioritere Ringeriksbanen når den legger fram Nasjonal transportplan (NTP) i løpet av våren. Men det er Nye Veier - ikke Bane Nor - som skal ha ansvaret for utbyggingen.
DOBBELTSPOR MELLOM SANDVIKA OG HØNEFOSS
- Vi har sett hvilken suksess Nye Veier har hatt på veisiden. Det er ingen grunn til å betvile at de skal klare å håndtere store, komplekse jernbaneprosjekter, når de har gjort det med store, komplekse veiprosjekter på en så imponerende måte, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) da han gjestet den digitale konferansen Jernbaneforum 2021.
Bygger vei samtidig
Byggingen av dobbeltsporet mellom Sandvika og Hønefoss starter trolig i 2024 eller 2025, og det er det statlige selskapet Nye Veier AS som får ansvaret.
- Ideen dukket opp tidlig i desember, under innspurten av arbeidet med NTP. Siden har vi bare blitt tryggere på at ideen er god. Noen forutsetninger må på plass, men dette er det vi går for, sier Hareide til Aftenposten, som først omtalte saken.
Selskapet skal også bygge ny E16 mellom Skare
Les opprinnelig artikkel- Vi har sett hvilken suksess Nye Veier har hatt på veisiden. Det er ingen grunn til å betvile at de skal klare å håndtere store, komplekse jernbaneprosjekter, når de har gjort det med store, komplekse veiprosjekter på en så imponerende måte, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) da han gjestet den digitale konferansen Jernbaneforum 2021.
Bygger vei samtidig
Byggingen av dobbeltsporet mellom Sandvika og Hønefoss starter trolig i 2024 eller 2025, og det er det statlige selskapet Nye Veier AS som får ansvaret.
- Ideen dukket opp tidlig i desember, under innspurten av arbeidet med NTP. Siden har vi bare blitt tryggere på at ideen er god. Noen forutsetninger må på plass, men dette er det vi går for, sier Hareide til Aftenposten, som først omtalte saken.
Selskapet skal også bygge ny E16 mellom Skare