Dette er dels et enkelt og dels et stort spørsmål.
Enkelt sagt er den yogaen som vi er kjent med at praktiseres i norsk skole kun fysiske øvelser. De er uten religiøst formål eller religiøs begrunnelse, men er ment å skape energi eller styrke konsentrasjonen.
Skulle noen likevel oppleve yoga som problematisk, er det enkelt å få fritak, slik Barneombudet forklarer Utdanningsnytt. Elever kan ikke tvinges til yoga på skolen:
««Hei og takk for spørsmålet ditt! Du og foreldrene dine kan be om fritak for aktiviteter dere mener kan oppleves som annen religion eller et annet livssyn», svarer Barneombudet, og viser til fritaksregelene.»
Noe av bakgrunnen for dette er at yoga ikke er nevnt i de nye læreplanene, men noe lærere selv kan bruke om de ser det som relevant, f.eks. i kroppsøving eller for å gi elevene mer energi eller bedre konsentrasjon.
Her finnes det imidlertid mange slags øvelser, slik at det ikke er nødvendig med yoga for å få til dette.
Samtidig skal livsmestring i følge de nye læreplanene bli et eget fag i skolen.
«Folkehelse og livsmeistring som tverrfagleg tema i skolen skal gi elevane kompetanse som fremjar god psykisk og fysisk helse, og som gir høve til å ta ansvarlege livsval. I barne- og ungdomsåra er utvikling av eit positivt sjølvbilete og ein trygg identitet særleg avgjerande».
Det er dermed flere som i dag tilbyr kurs i yoga og meditasjon som forventer at begge deler kommer inn på timeplanen. De ønsker å utdanne trygge formidlere, forteller Silje Sridharana Indreeide som er ansvarlig for å utdanne barneyogalærere. Den yoga-praksisen hun utøver står i nær kont