I Norge får de fleste barn som fødes døve eller med store hørselstap cochleaimplantat før de er ett år gamle. Et cochleaimplantat er et teknisk hjelpemiddel som gir døve og sterkt hørselshemmede muligheter til å oppfatte og tolke lyd og tale. Barn som får cochleaimplantat går som oftest i barnehager som ikke er spesielt tilrettelagt for barn med hørselstap.
Seniorrådgiver ved Statped, Siv Hillesøy, har lang erfaring med å veilede barnehager og foreldre til små barn som har slike implantat. Hun har nå sett på hvordan de yngste barna i denne gruppen deltar i barnefellesskap i barnehagen.
- Det er veldig lite forskning på dette fra før. Det finnes mye forskning på barn med cochleaimplantat, men det går mer på hvordan lytteutviklingen og talespråkutviklingen er og ikke på det sosiale samspillet når det gjelder så små barn, sier Hillesøy.
Deltar på tilsvarende måte som andre barn
Forsker og seniorrådgiver i Statped, Siv Hillesøy.
Gjennom arbeidet med avhandlingen Et vanlig barn i en vanlig barnehage? Vilkår for deltakelse i barnefellesskap for de yngste barna med cochleaimplantat i barnehagen ved Universitetet i Stavanger, har Hillesøy fulgt tre barn i tre barnehager gjennom ett år. Barna som deltok i studien var mellom ett og et halvt og tre år gamle.
For å finne ut hvordan barn med cochleaimplantat lekte i interaksjon med andre barn gjorde Hillesøy videoobservasjoner av barnas frilek.
Hun fant at barna som var med i studien deltok i interaksjon med andre barn på tilsvarende måte som de øvrige barna i barnegruppen gjorde.
- De gikk inn i turtaking, var med på å utvikle leken som andre barn og spilte sammen med de andre i forhold til å etable


































































































