Første steg
28.02.2020
Lat som dere blir overrasket av en skummel hai, la barna dikte opp liksom-gaver, eller hiv dere på bussen til Afrika. Her er tre typer leker til samlingsstunden.
Samlingsstunder er noe de fleste barnehager har, men innholdet i dem er svært forskjellig. Noen leser, mange synger, forteller, rimer og regler. Noen tar fram ett og ett barn som får fortelle om et gitt tema, mens andre igjen benytter samlingspunktet til informasjon om dagen, eller til skoleforberedende samtaler. De fleste knytter imidlertid samlingsstunden opp mot språklæring, dette til tross for at det ofte er den ansatte som snakker mest, og mange barn har liten taletid eller påvirkning på utviklingen av selve samlingen. Bruk av poetiske tekster som sanger, rim og regler gir alle barna mulighet til å delta, noe også de lekene vi vil foreslå, legger til rette for.Vi trekker her frem bruken av noen øvelser, eller leker, som stimulerer fantasien. I tillegg åpner de opp for barns deltagelse og muligheten til påvirkning. Disse lekene kan også anvendes spontant i barnehagens hverdag, og trenger ikke være knyttet opp mot samlingsstunden. Det fine med dem er at du ikke trenger noe utstyr - du trenger dem bare som en del av baklommerepertoaret ditt.START I MINDRE GRUPPERI samlingsstunden mener vi det er sentralt at alle barna kan gis muligheten til å være deltagere i et fellesskap på en måte som oppleves trygg, forutsigbar, humoristisk og fantasifremmende og dermed språkutviklende. Lekene kan bli avanserte for de aller yngste, og det kan være lurt at dere begynner å introdusere dem i mindre grupper også for de litt eldre barnehagebarna.LATE SOM - LEK 1Vi henter inspirasjonen fra
Gå til mediet