AddToAny

RENHOLD PÅ HURTIGRUTEN

Motias og Bahaas første møte med norsk arbeidsliv er gjennom renhold for ISS.Motia Aljniat (29) står bøyd over smarttelefonen.
Et kart med oversikt over skip og ferger i området lyser opp ansiktet hans denne onsdagsmorgenen i november.
- Vi har god tid. Hurtigruten er i rute, sier stemmen med et utvilsomt finnmarksk tonefall.
Dagens økt er litt kortere enn vanlig. Bare tre lugarer samt restaurantenden på ferga.
Eirik Nilsen, driftssjef i ISS, Kirkenes, forklarer at de er inne i lavsesong med tanke på bestillinger fra Hurtigruten. Han er rask med å betrygge at de ansatte uansett får fylt opp stillingsprosenten sin med andre bestillinger, om det er Europris eller lokalbanken. Motia som har en 56 prosent stilling har allerede vært innom Europris denne morgenen. Noen ganger får de også ekstravakter.
Hvis du har hørt navnet Eirik Nilsen før, så er det kanskje fordi han i mange år var nestleder i Nordens klippe, klubben som organiserte de gruveansatte i Sydvaranger Gruve, før bedriften gikk konkurs i 2015. Han har siden blitt kjent som flyktning- og asylaktivist, vært arrestert og tiltalt for å ha hjulpet flyktninger inn til Norge for så å bli frifunnet. I 2016 fikk han Rallarprisen for sitt engasjement. Tidligere i år ble også ISS Kirkenes ved team Hurtigruten nominert til mangfoldsprisen av ordføreren, for deres integreringsarbeid og ansettelse av flyktninger. Eirik Nilsen tar et steg til siden, fordi denne fortellingen handler først og fremst om to av mennene som jobber med renhold ombord på Hurtigruten, deres reise fra konflikt og deres møte med det norske arbeidslivet.

Motia fra Homs
I 2012 hadde den syriske konflikten eskalert og Homs var blitt en utrygg by. Motia og hans familie flyktet først til utkantene så til Libanon.
- Det var ikke tilgang til mat og medisiner. Det var veisperringer overalt. Det var rett og slett krig, sier han med lavmælt stemme.
Motia som var i begynnelsen av 20-årene fikk jobb
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra Arbeidsmanden

Arbeidsmanden 27.04.2024
Arbeidsmanden 27.04.2024
Fra 2025 til 2036 planlegger regjeringen å bruke 1308 milliarder kroner på samferdsel. Brede Edvardsen mener det må settes krav om tariffavtale i anbudene.
Arbeidsmanden 27.04.2024
1. april 1899 ble LO stiet under navnet Arbeidernes faglige Landsorganisasjon og med 1.500 medlemmer.
Arbeidsmanden 27.04.2024
Da Frank Aamo ble tillitsvalgt, satte han seg ned med «Tillitsmannen» av Einar Gerhardsen og en bunke politiske partiprogrammer. Da fikk han seg en overraskelse.
Arbeidsmanden 27.04.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt