NTL-magasinet
13.11.2019
NTLs medlemmer i Avinor frykter at innsparing skal gå ut over beredskapen. I oktober kunne ikke et ambulansefly lande ved Kristiansand for å hente en pasient, fordi flyplassen hadde kuttet beredskapsvakten på natten.
- Jeg fulgte flyet på skjermen og skjønte ikke hvorfor det ikke landet, sier Siv Nordmo på Flykoordineringssentralen (FKS) på Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN).
Alle landets ni ambulansefly disponeres herfra, og det var Nordmo som hadde koordinert og planlagt nettopp denne nattlige flyvningen.
- Jeg ba om at Kjevik måtte åpnes, fikk beskjed fra kontrollstasjonen om at alt var ok og sendte deretter flyet av gårde fra Oslo. Da jeg så at flyet ikke gikk ned, til tross for fint vær, ringte jeg kontrolltårnet på Kjevik for å sjekke årsaken. Det viste seg at mannskapene fra brann- og redningstjenesten ikke var på plass.
Forklaringen på dette var at Avinor hadde kuttet ut avtalen om hjemmevakt på flere av landets lufthavner i sommerhalvåret, blant annet den utenfor Kristiansand. Ikke mange nok av de som ble oppringt på fritiden, hadde svart.
Nordmo, som er plasstillitsvalgt for NTL på FKS, reagerer sterkt på at man
Les opprinnelig artikkelAlle landets ni ambulansefly disponeres herfra, og det var Nordmo som hadde koordinert og planlagt nettopp denne nattlige flyvningen.
- Jeg ba om at Kjevik måtte åpnes, fikk beskjed fra kontrollstasjonen om at alt var ok og sendte deretter flyet av gårde fra Oslo. Da jeg så at flyet ikke gikk ned, til tross for fint vær, ringte jeg kontrolltårnet på Kjevik for å sjekke årsaken. Det viste seg at mannskapene fra brann- og redningstjenesten ikke var på plass.
Forklaringen på dette var at Avinor hadde kuttet ut avtalen om hjemmevakt på flere av landets lufthavner i sommerhalvåret, blant annet den utenfor Kristiansand. Ikke mange nok av de som ble oppringt på fritiden, hadde svart.
Nordmo, som er plasstillitsvalgt for NTL på FKS, reagerer sterkt på at man