Bedre Skole
10.06.2016
«Slaget er tapt» konkluderer professor Johan From, leder for skolelederutdanningen på Handelshøyskolen BI. Skoleeffektiviteten har vunnet, hevder han.
Den har bekjempet «pedagogene» og de som mistror og underkjenner forskning som beviser at skoleeffektiviteten er seierherre. «Virkemidlene har ikke vært anerkjent akademisk kritikk, men beskyldninger om juks og løgn» hevder han. Stemmer det? La oss se.
Kunnskapsløftet gjorde skoleeffektivitet sentralt i norsk skole. Oppdragelses- og utdanningsforholdet mellom lærer og elev ble til investering, bestilling, resultat og fortjeneste. Skolen måtte åpnes opp, produksjonsprosessen fra investering til læringsutbytte måtte synliggjøres og de involverte ansvarliggjøres. Kvalitet i utdanningen ble til forholdet mellom penger investert i skole og målbart resultat eller læringsutbytte. Derfor tar skoleeffektivitet utgangspunkt i læringsutbytte og kobler prognoser, statistiske estimat og økonomiske lover ti
Gå til medietKunnskapsløftet gjorde skoleeffektivitet sentralt i norsk skole. Oppdragelses- og utdanningsforholdet mellom lærer og elev ble til investering, bestilling, resultat og fortjeneste. Skolen måtte åpnes opp, produksjonsprosessen fra investering til læringsutbytte måtte synliggjøres og de involverte ansvarliggjøres. Kvalitet i utdanningen ble til forholdet mellom penger investert i skole og målbart resultat eller læringsutbytte. Derfor tar skoleeffektivitet utgangspunkt i læringsutbytte og kobler prognoser, statistiske estimat og økonomiske lover ti