Farmasiliv
15.06.2018
Gutta sa hun var for liten, skolens rådgiver at det ville bli for vanskelig. Det ga Parat-medlem Janne Handrum (20) blaffen i. Nå lærer hun å mekke F-16, men drømmer allerede om å stramme grepet om mutterne på F-35.
En ung mann passerer. Hilser kjekt med hånda til panna, på militært vis. Seks-syv demonterte jetmotorer står langs en vegg. Et langt, sort forheng skjuler noe som er hemmelig.
Lærling på F-16 og Sea King
Janne går i læra som flysystemmekaniker hos AIM Norway på Kjeller. Nå viser hun veien inn til det aller helligste; hallen der flåten av norske kampfly holdes shipshape.
- Jeg skal bare hente noe verktøy, sier Janne og overlater oss til Anders Søisdal, sjef for Flyavdelingen.
- Den jenta vil. Hun har guts, er «på», sier han.
AIM Norge har elleve lærlinger. Fem av dem er jenter. Men noen kvotering vil avdelingssjef Søisdal ikke gå med på. - Hos oss har det ingenting å si om du er jente eller gutt. Det som er viktig, er hva du yter. Om du har interesse og vil, sier han.
Søisdal sier AIM plukker de beste når de skal ta inn lærlinger.
- De må både ha gode karakterer og egne seg. Vi ser etter den spesielle typen; ungdommen som har interesse for faget, som graver seg litt ned, er nøyaktig og kan forholde seg til regler og rammer, sier han.
Tiden hos AIM Norge gir Janne og de andre lærlingene et gullkantet utgangspunkt. De kommer til å kunne velge og vrake i jobber. For som ferdig utdannet flymekaniker fra hangaren her på Kjeller kan Janne mekke på hva hun vil: Fly eller helikopter. Militært eller sivilt. Tog eller båt.
Drømmer om Amerika
- Hva jeg driver med nå? Jeg tar ut en vingebolt. Det skal være inspeksjon i spantet der bolten sitter, sier Janne.Hun synes dette er artig. - Har vært i Bodø og demontert en del vinger. Det blir enda mer moro når du har gjort en jobb ofte. Da kan du være mer selvstendig, sier hun.
- «Janne!» hoier en kar i arbeid på en annen F 16-maskin. - Får jeg låne den halt-tom-overgangen av deg ganske kjapt?
- «Ja!» roper Janne tilbake.
Hun spretter lettbeint over skroget på kampflyet og ned på betongen.
- Vi driver med tungt vedlikehold på flyene, sier ungjenta, tilbake på stillaset som omslutter den smekre flykroppen.
Hun forklarer at de går inn i systemet, inspiserer og reparerer.
- Ellers er strukturen i skroget eget fagområde på F-16, sier hun.
Uka etter ventes tre flunkende nye F-35, rapporterer Forsvarsdepartementet. De flys over fra fabrikkanlegget i Texas og lander på Ørland flystasjon utenfor Trondheim. Da vil Forsvaret ha seks av de nye F-35 stasjonert på norsk jord. I tillegg står syv slike kampfly på en amerikansk treningsbase.
I løpet av de to neste årene vil trening av piloter og vedlikeholdspersonell bli svært viktig. De nye flyene vil først være fullt ut operative i 2025.
- Hva som er drømmen min? Målet akkurat nå er å ta
Lærling på F-16 og Sea King
Janne går i læra som flysystemmekaniker hos AIM Norway på Kjeller. Nå viser hun veien inn til det aller helligste; hallen der flåten av norske kampfly holdes shipshape.
- Jeg skal bare hente noe verktøy, sier Janne og overlater oss til Anders Søisdal, sjef for Flyavdelingen.
- Den jenta vil. Hun har guts, er «på», sier han.
AIM Norge har elleve lærlinger. Fem av dem er jenter. Men noen kvotering vil avdelingssjef Søisdal ikke gå med på. - Hos oss har det ingenting å si om du er jente eller gutt. Det som er viktig, er hva du yter. Om du har interesse og vil, sier han.
Søisdal sier AIM plukker de beste når de skal ta inn lærlinger.
- De må både ha gode karakterer og egne seg. Vi ser etter den spesielle typen; ungdommen som har interesse for faget, som graver seg litt ned, er nøyaktig og kan forholde seg til regler og rammer, sier han.
Tiden hos AIM Norge gir Janne og de andre lærlingene et gullkantet utgangspunkt. De kommer til å kunne velge og vrake i jobber. For som ferdig utdannet flymekaniker fra hangaren her på Kjeller kan Janne mekke på hva hun vil: Fly eller helikopter. Militært eller sivilt. Tog eller båt.
Drømmer om Amerika
- Hva jeg driver med nå? Jeg tar ut en vingebolt. Det skal være inspeksjon i spantet der bolten sitter, sier Janne.Hun synes dette er artig. - Har vært i Bodø og demontert en del vinger. Det blir enda mer moro når du har gjort en jobb ofte. Da kan du være mer selvstendig, sier hun.
- «Janne!» hoier en kar i arbeid på en annen F 16-maskin. - Får jeg låne den halt-tom-overgangen av deg ganske kjapt?
- «Ja!» roper Janne tilbake.
Hun spretter lettbeint over skroget på kampflyet og ned på betongen.
- Vi driver med tungt vedlikehold på flyene, sier ungjenta, tilbake på stillaset som omslutter den smekre flykroppen.
Hun forklarer at de går inn i systemet, inspiserer og reparerer.
- Ellers er strukturen i skroget eget fagområde på F-16, sier hun.
Uka etter ventes tre flunkende nye F-35, rapporterer Forsvarsdepartementet. De flys over fra fabrikkanlegget i Texas og lander på Ørland flystasjon utenfor Trondheim. Da vil Forsvaret ha seks av de nye F-35 stasjonert på norsk jord. I tillegg står syv slike kampfly på en amerikansk treningsbase.
I løpet av de to neste årene vil trening av piloter og vedlikeholdspersonell bli svært viktig. De nye flyene vil først være fullt ut operative i 2025.
- Hva som er drømmen min? Målet akkurat nå er å ta