AddToAny

Why We Should Understand Artificial Intelligence

Why We Should Understand Artificial Intelligence
“The possibility of creating machines that think also poses challenges"
What is AI, i.e. how do machines learn?
-Artificial intelligence means different things to different people, and even researchers do not agree on an exact definition. The field is driven by a desire to enable machines to solve both physical and cognitive tasks which had been previously reserved for humans.

While program developers used to be the ones to program rule based expert systems, computers can now learn new relationships, rules, and strategies on their own. They do this by studying real world data without anyone telling them what the relationships are. For example, this can mean studying a lot of images of moles to teach the machine to distinguish between benign and malignant, so that it will be able to then help doctors diagnose melanoma.

How will AI influence our lives?
-Machine learning now allows machines to hear and see, interpret and understand, which can be combined in different ways. It makes machine learning a powerful and useful tool to be applied in many contexts.

Image recognition is the most welldeveloped area, but machines can also learn to interpret voices, like Siri on the smartphone, and understand native languages, which are now common in translation programs. They can also detect abnormal incidents, like fake credit card transactions, and predict things tha
Gå til mediet

Flere saker fra Synkron

To av ti nordmenn lytter til podcast hver eneste dag*. Fagpodkaster om utdanning øker også sin lytterskare, selv om det kun er «Rekk opp hånda» podcasten til Marin Johansen som har nådd opp til en anseelig plass på podtoppen i Norge (plass 199*). Her kommer ti nye anbefalte podcaster om utdanning i mange former og fasonger.
Synkron 20.06.2021
Da er sommeren rett rundt hjørnet og vi ser tegn på en begynnende optimisme.
Synkron 20.06.2021
Synkron 20.06.2021
2020 ble koronaåret. Hele utdanningssektoren fra grunnskole til høyskole og universitet har gjort et formidabelt utviklingsarbeid for å kunne gi et alternativt digitalt undervisningstilbud.
Synkron 20.06.2021
Overlappende oppgaver og ansvarsområder, for mange direktorater og uklarheter er bakgrunnen for at regjeringen har besluttet at det skal etableres ett felles direktorat for høyere utdanning og kompetanse og ett tjenesteleveranseorgan: Direktorat for høyere utdanning og kompetanse, HK-dir.
Synkron 20.06.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt