Koronapandemien har siden januar 2020 ifølge offisielle tall kostet minst 6,9 millioner mennesker livet. WHO-sjef Tedros Ghebreyesus sier imidlertid at viruset kan ha tatt 20 millioner liv, tre ganger så høyt som det offisielle tallet.
Pandemien forårsaket også store forstyrrelser i den globale økonomien med omfattende nedstengninger og bidro til sterk politisk polarisering med vaksinemotstand og konspirasjonsteorier.
Kunngjøringen fra WHO fredag kommer etter at organisasjonens ekspertkomité hadde et møte torsdag. Ekspertpanelet har møttes i alt 15 ganger siden pandemien brøt ut for over tre år siden.
Kunngjøringen bekrefter den framgangen det internasjonale samfunn har gjort når det gjelder samarbeid landene imellom og utvikling av vaksiner.
Blir ikke borte
Men WHO gjør det klart at covid-19 ikke blir borte, selv om viruset ikke lenger utgjør en akutt trussel. Viruset vil fortsette å utvikle seg, og det vil komme nye varianter.
Det betyr at mange blir smittet igjen flere ganger i livet, men den utbredte immuniteten etter vaks


































































































