Fysioterapeuten
10.06.2016

Skrevet av Kyan Eng, PhD, Institute of Neuroinformatics, University of Zurich og ETH Zurich, Sveits og Iris Brunner, PhD, PT, Universitetet i Bergen, Norge.
Hva er virtual reality innen rehabilitering?
Virtual reality (VR) har blitt vidt brukt til å simulere virkelighetsnære scenarier for profesjonell trening og innen dataspill. Teknisk sett beskrives det som «en databasert teknologi som gir brukeren anledning til å agere med virtuelle objekter og hendelser som fremstår, høres ut som og i noen tilfeller kjennes ut som den virkelige verdenen» (1). VR rehabiliteringssystemer gir individuelt tilpasset, gradert trening uten de fysiske restriksjoner som den virkelige verdenen gir. Dette gir pasienter mulighet til å oppleve suksess ved trening, selv når pasienten har betydelig funksjonsnedsettelse. Et typisk trekk ved VR rehabiliteringssystemer er en leken tilnærming, noe som øker motivasjonen hos pasienten og dermed legger til rette for flere repetisjoner ved høyere intensitet. Varierte repetisjoner, høy intensitet, sterke stimuli, kognitiv og emosjonell involvering som følger av VR blir sett på som nøkkelfaktorer for nevroplastisitet (2). Dessuten gir de fleste VR rehabiliteringssystemer ulike former for tilbakemelding til pasientene ved bruk, og rapporter som kan brukes til å dokumentere fremgang.
Kommersielt tilgjengelige VR rehabiliteringssystemer I løpet av de siste femten årene har VR-teknologi gått fra å være en svært dyr nisje som bare ble brukt innen militære eller industrielle treningsformål, til å bli en relativt billig vare. Det finnes nå hundrevis av ulike prototyper på VR rehabiliteringssystemer. Relativt få systemer har dog blitt allment kommersielt tilgjengelige. Noen av hovedgrunnene til dette er veldig lang utviklingstid og høye utviklingskostnader. Man må også kunne tilby spesiallaget hardware grenseflater som passer med ulike typer pasienter. Systemer som per i dag er kommersielt tilgjengelig faller innen fire ulike hovedkategorier, for eksempel (ikke utfyllende liste): • Standard hardware og software som brukes i rehabilitering uten modifikasjoner: Nintendo Wii Sports, Microsoft Kintect Sports, Fruit Ninja eller andre iOS eller Android applikasjoner, osv.
• Standard forbruker hardware med tilpasset software: Jintronix, Timocco, SeeMe, VirtualWare.
• Spesialtilpasset hardware (passiv) med tilpasset software: Rehabtronics ReJoyce, YouRehab, YouGrabber, Tyromotion Pablo.
• Spesialtilpasset hardware (robot) med tilpasset softwar
Gå til medietVirtual reality (VR) har blitt vidt brukt til å simulere virkelighetsnære scenarier for profesjonell trening og innen dataspill. Teknisk sett beskrives det som «en databasert teknologi som gir brukeren anledning til å agere med virtuelle objekter og hendelser som fremstår, høres ut som og i noen tilfeller kjennes ut som den virkelige verdenen» (1). VR rehabiliteringssystemer gir individuelt tilpasset, gradert trening uten de fysiske restriksjoner som den virkelige verdenen gir. Dette gir pasienter mulighet til å oppleve suksess ved trening, selv når pasienten har betydelig funksjonsnedsettelse. Et typisk trekk ved VR rehabiliteringssystemer er en leken tilnærming, noe som øker motivasjonen hos pasienten og dermed legger til rette for flere repetisjoner ved høyere intensitet. Varierte repetisjoner, høy intensitet, sterke stimuli, kognitiv og emosjonell involvering som følger av VR blir sett på som nøkkelfaktorer for nevroplastisitet (2). Dessuten gir de fleste VR rehabiliteringssystemer ulike former for tilbakemelding til pasientene ved bruk, og rapporter som kan brukes til å dokumentere fremgang.
Kommersielt tilgjengelige VR rehabiliteringssystemer I løpet av de siste femten årene har VR-teknologi gått fra å være en svært dyr nisje som bare ble brukt innen militære eller industrielle treningsformål, til å bli en relativt billig vare. Det finnes nå hundrevis av ulike prototyper på VR rehabiliteringssystemer. Relativt få systemer har dog blitt allment kommersielt tilgjengelige. Noen av hovedgrunnene til dette er veldig lang utviklingstid og høye utviklingskostnader. Man må også kunne tilby spesiallaget hardware grenseflater som passer med ulike typer pasienter. Systemer som per i dag er kommersielt tilgjengelig faller innen fire ulike hovedkategorier, for eksempel (ikke utfyllende liste): • Standard hardware og software som brukes i rehabilitering uten modifikasjoner: Nintendo Wii Sports, Microsoft Kintect Sports, Fruit Ninja eller andre iOS eller Android applikasjoner, osv.
• Standard forbruker hardware med tilpasset software: Jintronix, Timocco, SeeMe, VirtualWare.
• Spesialtilpasset hardware (passiv) med tilpasset software: Rehabtronics ReJoyce, YouRehab, YouGrabber, Tyromotion Pablo.
• Spesialtilpasset hardware (robot) med tilpasset softwar