NJF-magasinet
27.08.2025
Det som gjør Raumabanen spesiell er også det som gjør den utfordrende. OnRail gir likevel ikke opp å frakte gods på strekningen.
NJF-magasinet hadde gjort klar en fotoreportasje fra Raumabanens vakre og ville natur. Vi hadde snakket med folkene i godsselskapet OnRail, som etter to lange brustengninger i Gudbrandsdalen, endelig var i gang igjen.
Men så kom sommeren.
Og den ville naturen var nettopp det - vill.
Vestlandsregnet gjorde som det av og til gjør. Det tok med seg litt av fjellsiden.
Og deler av Raumabanen.
Folkene i OnRail på Åndalsnes må nok en gang belage seg på en lang pause.
- Det er ille. Det kan ikke gå verre, konstaterer Henning Aandal.
Bekymret for tilliten
Toggründeren som grunnla OnRail og startet opp med godstrafikk på Raumabanen for fire år siden, mener Bane Nor, som eier jernbaneskinnene, kunne avverget noen av de tidligere togbruddene. Denne gangen var det noen ingen kunne forutse.
- D
Les opprinnelig artikkelMen så kom sommeren.
Og den ville naturen var nettopp det - vill.
Vestlandsregnet gjorde som det av og til gjør. Det tok med seg litt av fjellsiden.
Og deler av Raumabanen.
Folkene i OnRail på Åndalsnes må nok en gang belage seg på en lang pause.
- Det er ille. Det kan ikke gå verre, konstaterer Henning Aandal.
Bekymret for tilliten
Toggründeren som grunnla OnRail og startet opp med godstrafikk på Raumabanen for fire år siden, mener Bane Nor, som eier jernbaneskinnene, kunne avverget noen av de tidligere togbruddene. Denne gangen var det noen ingen kunne forutse.
- D


































































































