NJF-magasinet
24.03.2021
Det er en skam hvis det statseide selskapet Norske tog inngår kontrakt med et selskap som medvirker til Israels brudd på folkeretten, mener LOs Trine Lise Sundnes.
Det spanske selskapet CAF, som blant annet skal drive forstadsbanen i israelske bosettinger i palestinske Øst-Jerusalem de neste 15 årene, er nå med i konkurransen om en stor kontrakt på salg av lokaltog til Norge.
4,2 milliarder kroner er den første delen av den norske kontrakten verdt, opplyser statseide Norske tog til FriFagbevegelse.
Selskapet som i september vinner kontrakten på 30 togsett, får dessuten mulighet til å levere ytterligere 170 togsett til Norge senere. Det er snakk om enorme beløp.
- Selskaper som er i prosess for å inngå avtaler med andre som kan være involvert i brudd på menneskerettene, skal gjøre en aktsomhetsvurdering som handler om menneskerettigheter, sier Frode Elgesem, leder for Norges OECD-Kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv.
Det har ikke Norske tog gjort.
Offentliggjøres ikke
Elgesem påpeker at en slik aktsomhetsvurdering om menneskerettigheter står helt sentralt i FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsli
Les opprinnelig artikkel4,2 milliarder kroner er den første delen av den norske kontrakten verdt, opplyser statseide Norske tog til FriFagbevegelse.
Selskapet som i september vinner kontrakten på 30 togsett, får dessuten mulighet til å levere ytterligere 170 togsett til Norge senere. Det er snakk om enorme beløp.
- Selskaper som er i prosess for å inngå avtaler med andre som kan være involvert i brudd på menneskerettene, skal gjøre en aktsomhetsvurdering som handler om menneskerettigheter, sier Frode Elgesem, leder for Norges OECD-Kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv.
Det har ikke Norske tog gjort.
Offentliggjøres ikke
Elgesem påpeker at en slik aktsomhetsvurdering om menneskerettigheter står helt sentralt i FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsli