Flertallet i kommisjonen mener at bruken av midlertidige dommere bør begrenses i langt større grad enn i dag, mens mindretallet foreslår å avvikle hele ordningen.
Vedtakelsen av Grunnloven § 95 annet ledd om at statens myndigheter skal sikre domstolenes og dommernes uavhengighet og upartiskhet, aktualiserer en fornyet vurdering av midlertidige dommere i Norge, påpeker kommisjonen.
Ettersom dommerfullmektiger er underlagt domstolleder, er det en teoretiske fare for at de kan ha sin fremtidige karriere i tankene når de avsier dommer, påpeker Domstolkommisjonen i sin andre delutredning, NOU 2020: 11 Den tredje statsmakt.
Les mer om Domstolkommisjonens andre delrapport:
Se alle forslagene fra Domstol-kommisjonen: Vil begrense ankeadgangen
Regjeringen sendte i går NOU'en ut på høring med en seks måneder lang høringsfrist, satt til 27.april 2021.
- Kan svekke tilliten
Det er uheldig at dette utad kan oppfattes på en måte som kan være egnet til å svekke tilliten til domstolene, mener kommisjonen.
Dommerfullmektigordningen er sårbar, og det faktum at dommerfullmektigen dømmer på fullmakt fra domstolleder, kan også utfordrer den interne uavhengigheten i domstolen, heter det i NOU'en.
Presset på domstolenes uavhengighet i land rundt oss, kan tilsi at også Norge revurderer bruken av midlertidige dommere, mener kommisjonen.
«Også den økte oppmerksomheten om dommeres habilitet generelt og h