Andreas Voldseth Heitmann (20) har brukt de siste par årene som praktikant og tilkallingsvikar i barnehage. Med seg i jobbsekken, har han en genuin interesse for sløyd og trehåndverk og håpet også på å få bruke kunnskapen sammen med barna i barnehagen. Det skulle vise seg å bli alt annet enn lett.
Det var rett og slett ikke særlig fokus på trearbeid og håndtering av verktøy, og Heitmann lurer på hvorfor det er slik.
- Det er vanskelig å få pedagogene med på å la ungene holde på med verktøy og spikkekniver, sier Heitmann.
Han synes det er ekstra synd når ungene gir uttrykk for at de elsker å få bruke verktøy.
- Er det av sikkerhetshensyn, kjønnsbalanse eller hva?
Andreas Voldseth Heitmann (20) har vokst opp med sløyd og håndverk og vil gjerne bruke kunnskapen i barnehagen sammen med barna. Privat
Kjønn og interesser
Seniorrådgiver Ole Bredesen Nordfjell i Ressurssenter for menn (Reform), tror grunnen til at barnehageansatte bruker lite verktøy i barnehagen, henger sammen med både kjønn og interesser.
- Vi har ulike erfaringer og kompetanser. Barnehagens innhold gjenspeiler det ansatte brenner for. Det er helt topp at noen ansatte ønsker å drive med håndverk og det hører absolutt hjemme i barnehagen. Det er uheldig om enkelte barnehager ikke ønsker sløyd og trebearbeiding, for i et land som Norge bør vi kunne bruke litt verktøy og ha vært borti en hammer og en kniv før skolen, sier Nordfjell.
Han sier at man ikke trenger å være snekker, men at trearbeid bør være en del av kunst, kultur og kreativitet. I Rammeplan for barnehage leser vi at