Skolelederen
27.09.2022
I stedet for å løfte pekefingeren når ting går galt, må vi støtte elevene i å utvikle sunne og trygge digitale fellesskap. Vi må vise en positiv interesse for sosiale medier og en forståelse for at det digitale livet er en del av barns identitetsdannelse. Skoleledere har en viktig rolle i dette arbeidet, men mange mangler både kunnskaper og verktøy.
YouTube, TikTok, Snapchat og Messenger er en helt naturlig del av barnas hverdag - også på skolen. Elever ser morsomme videoer sammen på YouTube, danser sammen på TikTok, deler bilder av dobbelthaker på Snapchat og skriver sammen på Messenger.
Vi trenger ikke lenger diskutere hvem som har ansvaret for barns digitale trivsel. Ansvaret ligger hos de voksne rundt barna. Og når vi snakker om digital trivsel, som foregår på en arena på tvers av fritid og skole, er ansvaret delt mellom foreldrene og de voksne på skolen. Men skolene mangler kunnskap om hvordan man skal gripe fatt i denne oppgaven. I Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) sin årlige danske statusundersøkelse i 2020, ga over halvparten av alle skoleledere uttrykk for at de generelt mangler kunnskap om digital mobbing og krenkelser på nett, og ikke minst hvordan man som skole kan jobbe med dette.
I kunnskapsheftet «Skolen, barna og SoMe» fra høsten 2021 supplerte DCUM statusundersøkelsen med en rekke intervjuer med lærere og elever. Og budskapet er ikke til å ta feil av: Det mangler kunnskap og klare rammer for å jobbe med elevenes digitale fellesskap.
REKTOR MÅ ETABLERE RAMMENE
I DCUMs intervjuer sier lærerne at de mangler klare føringer for hvordan de skal tilegne seg kunnskap og hvordan de skal jobbe med dette i skolehverdagen. Det er derfor et tema som kan oppleves som vanskelig å gripe fatt i. Hvis foreldrene heller ikke gjør det, kan resultatet bli at ingen tar tak i oppgaven. Begge parter tror at den andre gjør det, og dermed faller ansvaret og oppgaven mellom to s
Gå til medietVi trenger ikke lenger diskutere hvem som har ansvaret for barns digitale trivsel. Ansvaret ligger hos de voksne rundt barna. Og når vi snakker om digital trivsel, som foregår på en arena på tvers av fritid og skole, er ansvaret delt mellom foreldrene og de voksne på skolen. Men skolene mangler kunnskap om hvordan man skal gripe fatt i denne oppgaven. I Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) sin årlige danske statusundersøkelse i 2020, ga over halvparten av alle skoleledere uttrykk for at de generelt mangler kunnskap om digital mobbing og krenkelser på nett, og ikke minst hvordan man som skole kan jobbe med dette.
I kunnskapsheftet «Skolen, barna og SoMe» fra høsten 2021 supplerte DCUM statusundersøkelsen med en rekke intervjuer med lærere og elever. Og budskapet er ikke til å ta feil av: Det mangler kunnskap og klare rammer for å jobbe med elevenes digitale fellesskap.
REKTOR MÅ ETABLERE RAMMENE
I DCUMs intervjuer sier lærerne at de mangler klare føringer for hvordan de skal tilegne seg kunnskap og hvordan de skal jobbe med dette i skolehverdagen. Det er derfor et tema som kan oppleves som vanskelig å gripe fatt i. Hvis foreldrene heller ikke gjør det, kan resultatet bli at ingen tar tak i oppgaven. Begge parter tror at den andre gjør det, og dermed faller ansvaret og oppgaven mellom to s