Skolelederen
21.10.2019
Vi må øke tida elevene tenker aktivt og engasjerer seg i læreprosessene. Derfor har vi begynt med dialogisk undervisning, forteller rektor og utviklingsleder på Jordal skole.
- Hvis læreren stiller mange ja/nei-spørsmål, og gjennom undervisningen legger opp til at han/hun bare er ute etter riktige og gale svar, vil det passivisere mange elever. De som ikke har svaret, kopler ut. Bare noen ivrige som rekker opp hånda er med. Hvordan skulle vi få elevene til å engasjere seg mer i undervisningen? sier rektor Halvor Holm.
- Jordal skole har mange minoritetsspråklige elever, og vi har derfor hatt språk på agendaen. Hvordan skal vi få elevene til å snakke og øve seg å snakke mer norsk. De bør jo bruke språket i hver eneste time! tilføyer utviklingsleder Trine Gustafson.
Jordal skole er en ungdomsskole. Den ligger på Vålerenga i Oslo og har omtrent 550 elever.
LÆRE Av ANDRE - DEL 1
Gustafson og Holm hadde tidligere hatt kontakt med Highlands Primary School i London - og rektor Kulvarn Atwal. På denne skolen var de opptatt av «den tenkende skolen» og det å utfordre ele
Gå til mediet- Jordal skole har mange minoritetsspråklige elever, og vi har derfor hatt språk på agendaen. Hvordan skal vi få elevene til å snakke og øve seg å snakke mer norsk. De bør jo bruke språket i hver eneste time! tilføyer utviklingsleder Trine Gustafson.
Jordal skole er en ungdomsskole. Den ligger på Vålerenga i Oslo og har omtrent 550 elever.
LÆRE Av ANDRE - DEL 1
Gustafson og Holm hadde tidligere hatt kontakt med Highlands Primary School i London - og rektor Kulvarn Atwal. På denne skolen var de opptatt av «den tenkende skolen» og det å utfordre ele