Ren Mat
17.06.2016
Verden er sammenkoblet i et gigantisk virtuelt nettverk som forandrer vår måte å lære, tenke og handle på. Deleøkonomien har eksistert offline i århundrer, nå deler, bytter og kjøper vi online. Det har endret våre handlevaner, også når det gjelder mat.
TILGANGEN PÅ MAT er ubegrenset året rundt, for det meste på bugnende men anonyme supermarkeder. Det har resultert i flere initiativer som bringer bønder og folk i kontakt med hverandre igjen. Motivasjonen er å skape et sterkere lokalsamfunn der produsentene får solgt varene sine, og kundene får bedre kjennskap til hvor maten kommer fra.
Open Food Network (OFN) er et eksempel på vår tids måte å organisere dette på. Lignende eksempler er Matkollektivet i Bergen og Kooperativet i Oslo, Halden, på Ås og Nøtterøy. Et fellestrekk er at de ønsker å synliggjøre lokalproduserte varer, og være et sted der bønder og konsumenter kan møtes. OFN startet i Australia i 2013 og har siden spredd seg til flere land.
DEN FRANSKE ingeniøren Lucie Basch har jobbet entusiastisk med OFN siden hun kom til Norge i januar. En måned senere stakk ti nysgjerrige Oslo-boere, alle riktignok utlendinger, innom hennes bolig for å hente lokale matvarer som de hadde bestilt på den nye nettsiden. Ved neste vareutlevering hadde antallet doblet seg, flere leverandører kommet til og noen startet en egen "hub" med utlevering i sitt nabolag.
- Dette er fortsatt et nokså ukjent pilotprosjekt, men allerede er interessen stor, sier Lucie Basch engasjert og forklarer mer om konseptet.
OFN er en åpen internettplattform som kan kopieres av alle som vil etablere en "mathub". Her kan produsenter og konsumenter omsette varer utenom etablerte butikker. Kundene bestiller blant vareutvalget på nettbutikken en uke i forveien, betaler online og henter varene til avtalt tid og på avtalt sted. Lucie Basch sørger for at varene kommer inn, pakker dem og setter frem posene til kundene.
- Det er meg som bestemmer vareutvalget på min plattform. Jeg er opptatt av å støtte lokale småskalaprodusenter så de får omsatt varene sine selv om de ikke kan levere de store mengdene matvarekjedene krever, sier hun.
OFN er basert på rettferdighet og gjennomsiktighet. Produsenten får riktig betalt og konsumenten ser hvor pengene går. Også hva som går
Gå til medietOpen Food Network (OFN) er et eksempel på vår tids måte å organisere dette på. Lignende eksempler er Matkollektivet i Bergen og Kooperativet i Oslo, Halden, på Ås og Nøtterøy. Et fellestrekk er at de ønsker å synliggjøre lokalproduserte varer, og være et sted der bønder og konsumenter kan møtes. OFN startet i Australia i 2013 og har siden spredd seg til flere land.
DEN FRANSKE ingeniøren Lucie Basch har jobbet entusiastisk med OFN siden hun kom til Norge i januar. En måned senere stakk ti nysgjerrige Oslo-boere, alle riktignok utlendinger, innom hennes bolig for å hente lokale matvarer som de hadde bestilt på den nye nettsiden. Ved neste vareutlevering hadde antallet doblet seg, flere leverandører kommet til og noen startet en egen "hub" med utlevering i sitt nabolag.
- Dette er fortsatt et nokså ukjent pilotprosjekt, men allerede er interessen stor, sier Lucie Basch engasjert og forklarer mer om konseptet.
OFN er en åpen internettplattform som kan kopieres av alle som vil etablere en "mathub". Her kan produsenter og konsumenter omsette varer utenom etablerte butikker. Kundene bestiller blant vareutvalget på nettbutikken en uke i forveien, betaler online og henter varene til avtalt tid og på avtalt sted. Lucie Basch sørger for at varene kommer inn, pakker dem og setter frem posene til kundene.
- Det er meg som bestemmer vareutvalget på min plattform. Jeg er opptatt av å støtte lokale småskalaprodusenter så de får omsatt varene sine selv om de ikke kan levere de store mengdene matvarekjedene krever, sier hun.
OFN er basert på rettferdighet og gjennomsiktighet. Produsenten får riktig betalt og konsumenten ser hvor pengene går. Også hva som går