Skolelederen
13.11.2019
- Overordnet del skal brukes aktivt i planlegging, gjennomføring og videreutvikling av opplæringen. Hvordan skal skolelederne sørge for at dere tolker overordnet del mer eller mindre likt på din skole? spurte Marte Blikstad-Balas.
Professor Marte Blikstad-Balas holdt foredrag på Trøndelagskonferansen om sammenhengen mellom overordnet del og de nye fagplanene. - Fagfornyelsen står og faller på hva skolelederne gjør. Det er viktig at verdier og fag må spille på samme lag. Hele fagfornyelsen må bli med inn i skolen, innledet hun.
Skolen skal ifølge formålsparagrafen blant annet fremme demokrati, likestilling og vitenskapelig tenkemåte. Elevene skal lære å tenke kritisk, og handle etisk og miljøbevisst. Overordnet del utdyper dette. Vår forrige kunnskapsminister uttalte: Overordnet del beskriver de verdiene og det grunnsynet som skal gjennomsyre alt som skjer i skolen. Vi trenger en overordnet del som kan støtte lærerne i det viktige arbeidet de gjør hver eneste dag.
- Overordnet del skal brukes aktivt i planlegging, gjennomføring og videreutvikling av opplæringen. Hvordan skal skolelederne sørge for at dere tolker overordnet del mer eller mindre likt på din skole? spurte Blikstad-Balas.
STORT TOLKNINGSROM
Det skal være en rød tråd fra overordne
Gå til medietSkolen skal ifølge formålsparagrafen blant annet fremme demokrati, likestilling og vitenskapelig tenkemåte. Elevene skal lære å tenke kritisk, og handle etisk og miljøbevisst. Overordnet del utdyper dette. Vår forrige kunnskapsminister uttalte: Overordnet del beskriver de verdiene og det grunnsynet som skal gjennomsyre alt som skjer i skolen. Vi trenger en overordnet del som kan støtte lærerne i det viktige arbeidet de gjør hver eneste dag.
- Overordnet del skal brukes aktivt i planlegging, gjennomføring og videreutvikling av opplæringen. Hvordan skal skolelederne sørge for at dere tolker overordnet del mer eller mindre likt på din skole? spurte Blikstad-Balas.
STORT TOLKNINGSROM
Det skal være en rød tråd fra overordne