Skolelederen
24.10.2017
Samfunnsspørsmål må undersøkes ved hjelp av flere fag samtidig. På Globala Gymnasiet i Stockholm arbeider de med aktuelle tverrvitenskapelige prosjekt. Feltarbeid inngår ofte i prosjektene.
Globala Gymnasiet ligger på Sødermalm i Stockholm. En gammel skolebygning troner på en høyde over Hornsgatan. Innholdet og pedagogikken er mer moderne enn bygningen, har vi hørt. Vi ville finne ut mer om dette og tok kontakt med rektorene. Ja, du leste riktig. Rektorene. Her er det nemlig delt lederskap.
Delt lederskap
I Stockholm har man satset på delt lederskap i gymnasie-skolan. Inntil nylig var det ikke slik på Globala Gymnasiet, men nå er det gjennomført også der. Jenny Hyenstrand er rektor for det estetiske og samfunnsvitenskapelige programmet og Sofie Abrahamsson er rektor for det naturvitenskapelige programmet, samt språkintroduksjon. De har felles ansvar for hele skolen. I tillegg har skolen en administrasjonssjef.
Det kompliserer bildet litt at administrasjonssjefen ikke er underlagt rektorene. Rektorene har sin områdesjef, administrasjonssjefen en annen. På den annen side frigjør det mer tid til pedagogisk ledelse å ha en dedikert person til å ta seg av det administrative.
Inntrykket, etter at vi har snakket sammen en stund, er at de har en lyttende og demokratisk lederstil. - Organisasjonen har en flat struktur. Alle forslag til tiltak drøftes i arbeidslagene - før ledelsen tar en beslutning. Kollegene må få eierskap til sakene. Det at vi har del
Gå til medietDelt lederskap
I Stockholm har man satset på delt lederskap i gymnasie-skolan. Inntil nylig var det ikke slik på Globala Gymnasiet, men nå er det gjennomført også der. Jenny Hyenstrand er rektor for det estetiske og samfunnsvitenskapelige programmet og Sofie Abrahamsson er rektor for det naturvitenskapelige programmet, samt språkintroduksjon. De har felles ansvar for hele skolen. I tillegg har skolen en administrasjonssjef.
Det kompliserer bildet litt at administrasjonssjefen ikke er underlagt rektorene. Rektorene har sin områdesjef, administrasjonssjefen en annen. På den annen side frigjør det mer tid til pedagogisk ledelse å ha en dedikert person til å ta seg av det administrative.
Inntrykket, etter at vi har snakket sammen en stund, er at de har en lyttende og demokratisk lederstil. - Organisasjonen har en flat struktur. Alle forslag til tiltak drøftes i arbeidslagene - før ledelsen tar en beslutning. Kollegene må få eierskap til sakene. Det at vi har del