Bedre Skole
09.09.2022
Dag Johannes Sunde og Hans-Marius Fløtre Christensen Kunsten å bryte grenser Tverrfaglig læring i skolen Universitetsforlaget
Fagfornyelsen har satt søkelys på «helhetlig forståelse og sammenhenger på tvers av fag», og med det har tverrfaglig arbeid i skolen fått sin renessanse. Dag Johannes Sunde og Hans-Marius Fløtre Christensen har begge fartstid fra Ringstabekk skole, en skole som har drevet tverrfaglig undervisning i en årrekke, og det er én av drivkreftene bak boka deres Kunsten å bryte grenser. Tverrfaglig læring i skolen. De to forfatterne beskriver tverrfaglighet som en «grunnleggende holdning til læring - en måte å tenke å jobbe på», ikke noe man gjør en gang iblant. Hensikten med boka er å stimulere alle skoler og lærere til å jobbe tverrfaglig, og leserne får del i både «hva, hvorfor og hvordan», støttet av teori, læreplanverk, konkrete eksempler og Lisbeth Helgesens tiltalende illustrasjoner.
«Fagene står så sterkt»
Innledningsvis i boka skriver forfatterne at den største hindringen for tverrfaglig arbeid i norsk skole, er at fagene
Gå til mediet«Fagene står så sterkt»
Innledningsvis i boka skriver forfatterne at den største hindringen for tverrfaglig arbeid i norsk skole, er at fagene