Baker og Konditor
17.02.2017
Nå kommer snart bølgen av seriøse ungdommer til å bli de nye voksne. Med seg inn i konsumenttilværelsen tar de verdier som bærekraft og dyrevelferd.
Einar Risvik, seniorforsker i Nofima, tror både matbransjen og samfunn må gjøre seg klare til en stor bølge med vegetarianere i fremtiden.
- Altså, det moderne mennesket er ontologisk. De forholder seg til mat slik de opplever den. Mange kan oppleve mat som ekkel fordi det er fra et dyr og da vil de ikke spise den, sier Risvik.
Riktig er viktig
Forståelsen for å delta aktivt i samfunnet vil øke fremover. Når folk forstår mer av vår komplekse verden og hvordan alt henger sammen med alt, kommer også den moralske dimensjonen i spill.
- Folk ser at de kan bidra til en bedre verden gjennom egen adferd. Mange vil i tiden som kommer velge vegetarmat ut i fra et dyrevelferdperspektiv. Det som oppleves riktig blir viktig, sier Risvik.
De seriøse
Generasjonen som er på vei inn i de
Gå til mediet- Altså, det moderne mennesket er ontologisk. De forholder seg til mat slik de opplever den. Mange kan oppleve mat som ekkel fordi det er fra et dyr og da vil de ikke spise den, sier Risvik.
Riktig er viktig
Forståelsen for å delta aktivt i samfunnet vil øke fremover. Når folk forstår mer av vår komplekse verden og hvordan alt henger sammen med alt, kommer også den moralske dimensjonen i spill.
- Folk ser at de kan bidra til en bedre verden gjennom egen adferd. Mange vil i tiden som kommer velge vegetarmat ut i fra et dyrevelferdperspektiv. Det som oppleves riktig blir viktig, sier Risvik.
De seriøse
Generasjonen som er på vei inn i de