Norsk Skogbruk
30.10.2016
Analyser fra NIBIO viser at bruk av utstyr for variabelt dekktrykk (CTI) for tømmerbiler kan være en lønnsom investering. Teknologien skal øke tilgjengeligheten til skogsbilveier med redusert bæreevne og bratte motkjøringer, samtidig som veivedlikeholdskostnadene reduseres.
Kan teknologi for å variere tømmerbilenes dekktrykk under kjøring kompensere for mangler ved (skogsbil-) veinettets standard?
Vil denne teknologien kunne gjøre
bæresvake veistrekninger og bratte bakker kjørbare over en større del av året og tilføre industrien jevnere volumer enn hva tilfellet er i dag? Hvis ja, - hvem skal da betale for moroa? En pilotstudie fra NIBIO forsøker å komme opp med noen foreløpige svar på disse spørsmålene.
Central Tire Inflation (CTI) er en teknikk for å variere lastebilers dekktrykk fra bilens førerhytte. Dekktrykket kan senkes slik at kontaktflaten mot vegen økes med 20-25 %. Dette er en klar fordel på vegnettets svakeste partier, samtidig som det øker trekkraften i bratte bakker. Teknikken ble opprinnelig utviklet til militærformål på 1940tallet for å bedre framkommeligheten. På 90-tallet ble CTI tatt i bruk på tømmerbiler i USA og Canada. Det var først på 2000tallet at CTI ble tatt i bruk av det nordiske skogbruket. Resultater fra Sverige viser at systemet har sine største fordeler i områder med finstoffrike jordar
Gå til medietVil denne teknologien kunne gjøre
bæresvake veistrekninger og bratte bakker kjørbare over en større del av året og tilføre industrien jevnere volumer enn hva tilfellet er i dag? Hvis ja, - hvem skal da betale for moroa? En pilotstudie fra NIBIO forsøker å komme opp med noen foreløpige svar på disse spørsmålene.
Central Tire Inflation (CTI) er en teknikk for å variere lastebilers dekktrykk fra bilens førerhytte. Dekktrykket kan senkes slik at kontaktflaten mot vegen økes med 20-25 %. Dette er en klar fordel på vegnettets svakeste partier, samtidig som det øker trekkraften i bratte bakker. Teknikken ble opprinnelig utviklet til militærformål på 1940tallet for å bedre framkommeligheten. På 90-tallet ble CTI tatt i bruk på tømmerbiler i USA og Canada. Det var først på 2000tallet at CTI ble tatt i bruk av det nordiske skogbruket. Resultater fra Sverige viser at systemet har sine største fordeler i områder med finstoffrike jordar