Bedre Skole
10.11.2022
Pandemi og lærerstreik har aktualisert konsekvensene av at mange elever mister deler av sin skolegang. Ofte reises da spørsmålet om hva dette gjør med de utsatte elevene.
Mer sjelden diskuteres det hvordan situasjonen også berører vår kultur, samfunnet som fellesskap og de erfaringene vi har felles.
Torgeir Haugen har redigert boka
Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. I alt har elleve forfattere bidratt til boka.
Med overindividuelle kulturformer mener Haugen allmenne erfaringer som overgår det individuelle. Sentralt i overindividuelle kulturformer står det som binder folk sammen og skaper fellesskap og samfunn. Felles erfaringer blir ført videre via ulike kulturformer. Historisk har barnehage og skole hatt en avgjørende rolle i dette formidlingsarbeidet. Tradisjonsfortellinger er ett eksempel på en slik kulturform.
Mot individualisme
Antologien kan leses som et motskrift rettet mot moderne individualisme. Der legges det vekt på prestasjoner, selvrealisering og målbare resultater. Haugen hevder at «Det overi
Gå til medietTorgeir Haugen har redigert boka
Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. I alt har elleve forfattere bidratt til boka.
Med overindividuelle kulturformer mener Haugen allmenne erfaringer som overgår det individuelle. Sentralt i overindividuelle kulturformer står det som binder folk sammen og skaper fellesskap og samfunn. Felles erfaringer blir ført videre via ulike kulturformer. Historisk har barnehage og skole hatt en avgjørende rolle i dette formidlingsarbeidet. Tradisjonsfortellinger er ett eksempel på en slik kulturform.
Mot individualisme
Antologien kan leses som et motskrift rettet mot moderne individualisme. Der legges det vekt på prestasjoner, selvrealisering og målbare resultater. Haugen hevder at «Det overi