Skolelederen
02.04.2020
Prosessen med utvikling av læringsfellesskap må starte i klasserommet - med utgangspunkt i undervisningen og læringsarbeidet.
Da Løken skole fikk mulighet til å benytte seg av Dekomp-midler, tok de kontakt med dosent Roald Jensen ved Høgskolen i Østfold. De ønsket konkret veiledning til lærerne. De gikk sammen med barne - og ungdomstrinnet på naboskolen for at det skulle være en sammenheng for elevene når de gikk over.
- Det er slik at ledelsen får mye faglig påfyll; for eksempel gjennom rektorutdanning, veilederkorps og skolelederforum. Ledelsen må selvsagt påvirke til utvikling, men vi hadde sans for at Jensen gikk direkte på veiledning med lærerne - og indirekte til oss, sier rektor Karianne H. Melby og inspektør Kine Tollefsrud.
Vi møter dem på Løken skole i Aurskog-Høland. Skolen har 280 elever og to paralleller på barnetrinnet. Det er tjue lærere, og ledergruppa består av rektor og to inspektører. Inspektørene har 20 % undervisning.
START I KLASSEROMMET
Vi har tidligere intervjuet Roald Jensen. Da sa han dette om kollektiv
Gå til mediet- Det er slik at ledelsen får mye faglig påfyll; for eksempel gjennom rektorutdanning, veilederkorps og skolelederforum. Ledelsen må selvsagt påvirke til utvikling, men vi hadde sans for at Jensen gikk direkte på veiledning med lærerne - og indirekte til oss, sier rektor Karianne H. Melby og inspektør Kine Tollefsrud.
Vi møter dem på Løken skole i Aurskog-Høland. Skolen har 280 elever og to paralleller på barnetrinnet. Det er tjue lærere, og ledergruppa består av rektor og to inspektører. Inspektørene har 20 % undervisning.
START I KLASSEROMMET
Vi har tidligere intervjuet Roald Jensen. Da sa han dette om kollektiv