Handikapnytt
11.06.2020
Mer frislipp i drosjemarkedet kan ramme rullestolbrukere, frykter Handikapforbundet. Nå blir reformen korona-utsatt.
Hensikten med forskriftsendringene er ifølge Samferdselsdepartementet å skape «et velfungerende drosjemarked som skal bidra til et godt tilbud til de reisende i hele landet». Det er også et formål å gjøre det lettere å etablere seg i næringen og å drive med nye forretningsmodeller og ny teknologi. Derfor kuttes både behovsprøving og den tilhørende driveplikten.
Og videre: De særskilte løyvetypene avvikles. Blant dem er løyve for funksjonshemmede i biler ned åtte eller 16 sitteplasser.
Her skal det være en overgangsordning som gjør at eksisterende løyver gjelder i fram til 2025.
Frykter færre drosjer som funker
Samtidig vil fylkeskommunene få mulighet til å tildele enerett til å levere drosjetjenester i kommuner med mindre enn 20 000 innbyggere og med en befolkningstetthet på mindre enn 80innbyggere per kvadratkilometer.
Dette er ment å sikre at det skal være et tilstrekkelig drosjetilbud også uten driveplikt.
Det som bekymrer Norges Handikapforbund, er at endringene i reguleringen av drosjemarkede
Gå til medietOg videre: De særskilte løyvetypene avvikles. Blant dem er løyve for funksjonshemmede i biler ned åtte eller 16 sitteplasser.
Her skal det være en overgangsordning som gjør at eksisterende løyver gjelder i fram til 2025.
Frykter færre drosjer som funker
Samtidig vil fylkeskommunene få mulighet til å tildele enerett til å levere drosjetjenester i kommuner med mindre enn 20 000 innbyggere og med en befolkningstetthet på mindre enn 80innbyggere per kvadratkilometer.
Dette er ment å sikre at det skal være et tilstrekkelig drosjetilbud også uten driveplikt.
Det som bekymrer Norges Handikapforbund, er at endringene i reguleringen av drosjemarkede