Transportarbeideren
27.04.2019

Bussjåførene som frakter nordlysturister for Northern Shots Tours i Tromsø har norske lønns- og arbeidsvilkår og kjører norske busser. Det gjelder trolig ikke alle i bransjen.
De siste årene har nordlysturismen til Nord-Norge og ikke minst Tromsø eksplodert. I dag er det etter sigende over 50 ulike bedrifter bare i Tromsø som tilbyr turistene turer for å jage det fantastiske lysfenomenet. Å få se nordlyset er turistene villige til å betale godt for, og på turen Transportarbeideren var med på i begynnelsen av mars var også blant annet italienere, tyskere, brasilianere og japanere i bussen.
Selskapet Northern Shots var tidlig ute med å satse på nordlysturismen i Tromsø. I dag tilbyr selskapet ulike fototurer, deriblant nordlysturer der guidene er svært erfarne fotografer som gir tips til hvordan turistene skal få tatt de beste nordlysbildene selv.
Leier transport
Bussene leies inn fra en av de lokale buss-selskapene i Tromsø, Torghatten. Det inkluderer sjåfør. Daglig leder i Northern Shots Tours, Sara Lupini, forteller at det handler om kvalitet og sikkerhet.
- Det har vært en stor forandring i Tromsø de siste to årene. Det har kommet mange selskaper som tilbyr transport. Nå er det 56 selskaper som driver med nordlysturer. For seks år siden var vi kun fire. Det gjør at konkurransen i markedet er mye større, og det virker som mange prøver å kutte kostnader. Det skjer på transport, men vi har aldri hatt eller hatt ønske om å ha kompetanse på transportdelen. Derfor har vi en avtale med Torghatten. Det å ha en så sterk samarbeidspartner for oss er viktig, så viktig at vi heller vil leve med lavere marginer. Andre selskaper er nok mer opptatt av profitt enn oss, og jeg tror kanskje de overvurderer evnene til de utenlandske sjåførene de bruker og tilstanden til kjøretøyene som benyttes, sier hun.
Halvparten jukser
Akkurat som i turbilbransjen er det lov med kabotasjekjøring, det vil si at utenlandske transportører kan kjøre innenlands transport. For turbilbransjen er den eneste begrensningen at kabotasjekjøringen er midlertidig.
- I praksis betyr det at at en utenlandsk turbil vil kunne oppholde seg i Norge i ett år i strekk, og samtidig kalle det midlerti- dig, sier Peter Hansen, forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet.
Han forteller at det er lite oversikt over omfanget av utenlandske turbiler, men at lønningene også for utenlandske sjåfører skal følge norske lønns og arbeidsvilkår, siden tariffavtalen er allmenngjort i turbilbransjen.
- Likevel viser tilsyn at utenlandske selskap bryter med bestemmelsen i over 50 prosent av de kontrollerte tilfellene. Vi mener det ikke blir foretatt nok og grundige nok tilsyn på dette området, sier Hansen.
Tall fra Arbeidstilsynet viser at situasjonen er enda verre enn Hansen påstår. Fra 2017 til 2018 gjorde Arbeidstilsynet en ny sjekk, og tall Transportarbeideren har fått videresendt fra Arbeidstilsynet viser at forholdene er like ille for turbilsjåførene. Av 40 tilsyn, viser statistikken
Les opprinnelig artikkelSelskapet Northern Shots var tidlig ute med å satse på nordlysturismen i Tromsø. I dag tilbyr selskapet ulike fototurer, deriblant nordlysturer der guidene er svært erfarne fotografer som gir tips til hvordan turistene skal få tatt de beste nordlysbildene selv.
Leier transport
Bussene leies inn fra en av de lokale buss-selskapene i Tromsø, Torghatten. Det inkluderer sjåfør. Daglig leder i Northern Shots Tours, Sara Lupini, forteller at det handler om kvalitet og sikkerhet.
- Det har vært en stor forandring i Tromsø de siste to årene. Det har kommet mange selskaper som tilbyr transport. Nå er det 56 selskaper som driver med nordlysturer. For seks år siden var vi kun fire. Det gjør at konkurransen i markedet er mye større, og det virker som mange prøver å kutte kostnader. Det skjer på transport, men vi har aldri hatt eller hatt ønske om å ha kompetanse på transportdelen. Derfor har vi en avtale med Torghatten. Det å ha en så sterk samarbeidspartner for oss er viktig, så viktig at vi heller vil leve med lavere marginer. Andre selskaper er nok mer opptatt av profitt enn oss, og jeg tror kanskje de overvurderer evnene til de utenlandske sjåførene de bruker og tilstanden til kjøretøyene som benyttes, sier hun.
Halvparten jukser
Akkurat som i turbilbransjen er det lov med kabotasjekjøring, det vil si at utenlandske transportører kan kjøre innenlands transport. For turbilbransjen er den eneste begrensningen at kabotasjekjøringen er midlertidig.
- I praksis betyr det at at en utenlandsk turbil vil kunne oppholde seg i Norge i ett år i strekk, og samtidig kalle det midlerti- dig, sier Peter Hansen, forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet.
Han forteller at det er lite oversikt over omfanget av utenlandske turbiler, men at lønningene også for utenlandske sjåfører skal følge norske lønns og arbeidsvilkår, siden tariffavtalen er allmenngjort i turbilbransjen.
- Likevel viser tilsyn at utenlandske selskap bryter med bestemmelsen i over 50 prosent av de kontrollerte tilfellene. Vi mener det ikke blir foretatt nok og grundige nok tilsyn på dette området, sier Hansen.
Tall fra Arbeidstilsynet viser at situasjonen er enda verre enn Hansen påstår. Fra 2017 til 2018 gjorde Arbeidstilsynet en ny sjekk, og tall Transportarbeideren har fått videresendt fra Arbeidstilsynet viser at forholdene er like ille for turbilsjåførene. Av 40 tilsyn, viser statistikken