I skolen
08.03.2022
Nå har endelig ballen begynt å rulle. Trusselen om yrkessjåførmangel har blitt skummel nok.
Nå blir det jobbet veldig bra, både i posisjon og opposisjon, men er det for sent?
Vi beveger oss i skyggen av en truende mangel på yrkessjåfører. Norges Lastebileier-Forbund anslår at Norge vil trenge mellom åtte og ti tusen yrkessjåfører de neste ti årene. Vi har alle sett effekten av manglende sjåfører på samfunnet i Storbritannia, og vi har lite lyst på de samme problemene i våre egne butikker. Paradoksalt nok er det ikke mangel på ungdom som vil bli yrkessjåfører, de står i kø utenfor dørene til landets videregående skoler.
Den virkelige flaskehalsen er tilgangen til lærere som kan utdanne yrkessjåføren.
Dette er det trafikklærerutdanningen ved Nord universitet i Stjørdal som står for. I utgangspunktet er dette en veldig god utdanning, er min mening. Jeg har ingenting negativt å si om kvaliteten, men det er ikke nok søkere. De har 30 ledige plasser hvert år, men i gjennomsnitt har de kun hatt 15 søkere i året de siste fem årene. Det er he
Les opprinnelig artikkelVi beveger oss i skyggen av en truende mangel på yrkessjåfører. Norges Lastebileier-Forbund anslår at Norge vil trenge mellom åtte og ti tusen yrkessjåfører de neste ti årene. Vi har alle sett effekten av manglende sjåfører på samfunnet i Storbritannia, og vi har lite lyst på de samme problemene i våre egne butikker. Paradoksalt nok er det ikke mangel på ungdom som vil bli yrkessjåfører, de står i kø utenfor dørene til landets videregående skoler.
Den virkelige flaskehalsen er tilgangen til lærere som kan utdanne yrkessjåføren.
Dette er det trafikklærerutdanningen ved Nord universitet i Stjørdal som står for. I utgangspunktet er dette en veldig god utdanning, er min mening. Jeg har ingenting negativt å si om kvaliteten, men det er ikke nok søkere. De har 30 ledige plasser hvert år, men i gjennomsnitt har de kun hatt 15 søkere i året de siste fem årene. Det er he