NJF-magasinet
01.09.2021
Fagforeningen til dem som passer på trafikken på Nordlandsbanen oppfordrer medlemmene til å bli aktive arbeidssøkere. Gjør de det, kan togtrafikken nord for Trondheim stoppe opp.
Andre Rydning, Kent Inge Fagerdal og Elin Rødahl sitter i kontrollrommet på Mo Stasjon. De er oppgitt over den usikre situasjonen de er i. Om et drøyt år er jobbene deres borte, men det er enda ingen informasjon om hva framtiden vil bringe fra arbeidsgiveren Bane Nor.
- Det er en håpløs situasjon. Vi er avhengig av en jobb og bor i et vanskelig arbeidsmarked. Det er ikke bare å finne seg noe nytt å gjøre. Da må vi få vite hvilken jobb vi eventuelt vil få når de nåværende jobbene forsvinner, sier Rødal.
Det samme mener Janne Grauer Myrvoll, leder av FTTA Nord, foreningen som organiserer Norsk Jernbaneforbunds (NJF) medlemmer som blant annet jobber innen trafikkstyring. Sammen med sin nestleder Per Magnus Hegglund har de nå tilbudt trafikkstyrerne på Nordlandsbanen å hjelpe til med å finne nye arbeidsgivere.
Må vite arbeidssted
Bakgrunnen for alt dette er at Nordlandsbanen fra neste oktober innfører det automatiske trafikkstyringssystemet ERTMS. Når det skje
Les opprinnelig artikkel- Det er en håpløs situasjon. Vi er avhengig av en jobb og bor i et vanskelig arbeidsmarked. Det er ikke bare å finne seg noe nytt å gjøre. Da må vi få vite hvilken jobb vi eventuelt vil få når de nåværende jobbene forsvinner, sier Rødal.
Det samme mener Janne Grauer Myrvoll, leder av FTTA Nord, foreningen som organiserer Norsk Jernbaneforbunds (NJF) medlemmer som blant annet jobber innen trafikkstyring. Sammen med sin nestleder Per Magnus Hegglund har de nå tilbudt trafikkstyrerne på Nordlandsbanen å hjelpe til med å finne nye arbeidsgivere.
Må vite arbeidssted
Bakgrunnen for alt dette er at Nordlandsbanen fra neste oktober innfører det automatiske trafikkstyringssystemet ERTMS. Når det skje


































































































