HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
29.09.2023
- Vi har hatt en veIdig fin økning i internasjonaIe gjester denne sommeren, ikke minst fra USA, der økningen har vært over 36 prosent, i forhoId tiI i fjor. Det var god trafikk fra USA i fjor, men i år har det tatt av for aIvor, sier NiIs Henrik GeitIe, adm. dir. i De Historiske.
- Den største veksten i sommer er kommet på Vestlandet, fra Sunnhordaland til og med Møre og Romsdal. Det er også fin vekst i segmentene som trekker til Lofoten. I sommer opplevde vi at det norske markedet var noe avventende, dette markedet er svært opptatt av vær og værmeldinger. Yr.no styrer veldig mye av det norske reisemarkedet. I tillegg ser vi også at det norske markedet generelt preges av at nordmenn har fått strammere økonomi.
Svært mange av våre hoteller har hatt en god økning av amerikanske gjester. USA-markedet øker mest og er nå vårt største utenlandsmarked. Det fine med det er at amerikanere bruker mye penger på aktiviteter, mat og drikke, i tillegg til at de som regel booker de beste rommene. Vi ser også en veldig god økning fra UK, Frankrike øker bra og Tyskland er stabilt økende. Asia er relativt stabilt i forhold til i fjor. Det er særlig Kina som slår ut og gjør at vi har tilbakegang i det asiatiske markedet fra 2019. Derimot har vi en liten økning fra Japan og Syd-Korea, men dette er forholdsvis små volumer.
Midtøsten kommer, vi har fått mange bookinger tett opp til ankomst i high-end markedet. Bookingene som kom i juni, juli og august gav den utfordringen at mange av våre hoteller i segmentet New Nordic Luxury allerede var fullbooket.
Vi opplever at vi er begynt å få klimaturister, som har lyst å komme til et land som har et mer behagelig klima, grønn frodig natur og mye plass. Dette er en trend i high-end markedet som vi tror vi kommer til å vokse videre i de nærmeste årene. Vi satser sterkt på å få flere utenlandske gjester til å komme, hele året, og jobber med å få sesongutvidelsen til å fungere, s
Gå til medietSvært mange av våre hoteller har hatt en god økning av amerikanske gjester. USA-markedet øker mest og er nå vårt største utenlandsmarked. Det fine med det er at amerikanere bruker mye penger på aktiviteter, mat og drikke, i tillegg til at de som regel booker de beste rommene. Vi ser også en veldig god økning fra UK, Frankrike øker bra og Tyskland er stabilt økende. Asia er relativt stabilt i forhold til i fjor. Det er særlig Kina som slår ut og gjør at vi har tilbakegang i det asiatiske markedet fra 2019. Derimot har vi en liten økning fra Japan og Syd-Korea, men dette er forholdsvis små volumer.
Midtøsten kommer, vi har fått mange bookinger tett opp til ankomst i high-end markedet. Bookingene som kom i juni, juli og august gav den utfordringen at mange av våre hoteller i segmentet New Nordic Luxury allerede var fullbooket.
Vi opplever at vi er begynt å få klimaturister, som har lyst å komme til et land som har et mer behagelig klima, grønn frodig natur og mye plass. Dette er en trend i high-end markedet som vi tror vi kommer til å vokse videre i de nærmeste årene. Vi satser sterkt på å få flere utenlandske gjester til å komme, hele året, og jobber med å få sesongutvidelsen til å fungere, s