NJF-magasinet
27.03.2019
I år skal det bestemmes hvem som får kjøre tog på sporene i Trøndelag og Nordland. Det får betydning for de som vedlikeholder togene. - Det eneste vi vet, er at framtiden ikke vil ligne på nåtiden, sier Jomar Kvitland ved Marienborg i Trondheim.
I løpet av sommeren skal Jernbanedirektoratet etter planen avgjøre hvem som vinner anbudet på «Trafikkpakke 2 Nord». I dag er det NSB som trafikkerer Dovrebanen, Raumabanen, Rørosbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Nordlandsbanen og Saltenpendelen. Mantena har vedlikeholdet på togene.
Nå er det usikkerhet som preger mange av dem som jobber hos Mantena på Marienborg i Trondheim.
- Usikkerheten er det som sliter mest på folk. Å skru på et togsett er omtrent det samme om det står Mantena eller Stadler - eller noe annet - på ryggen. Men å ikke vite om man har jobb, eller hvilke arbeidsvilkår man får, det er tungt, sier Jomar Kvitland, leder av Statsbanenes Verkstedforening i Trondheim.
Han konstaterer at denne usikkerheten preger verkstedarbeiderne på mange forskjellige måter. Verst er det for de eldste arbeidstakerne.
- De som er unge, er nok ikke så bekymret. Men for de som har passert 50, og ikke er de mest attraktive på arbeidsmarkedet, er det bekymring. Det hjelper ikke om politikerne sier at seniorene skal jobbe mer og lengre. Det er dessverre ikke sånn det fungerer, sier Kvitland.
Forlater skipet tørrskodd. En av dem som ikke orker å kjenne på usikkerheten, er Bjørn Storvold. Han konstaterer at det er nye tider på Marienborg.
- Vi ser jo at det er en anbudskonkurranse på gang.
Les opprinnelig artikkelNå er det usikkerhet som preger mange av dem som jobber hos Mantena på Marienborg i Trondheim.
- Usikkerheten er det som sliter mest på folk. Å skru på et togsett er omtrent det samme om det står Mantena eller Stadler - eller noe annet - på ryggen. Men å ikke vite om man har jobb, eller hvilke arbeidsvilkår man får, det er tungt, sier Jomar Kvitland, leder av Statsbanenes Verkstedforening i Trondheim.
Han konstaterer at denne usikkerheten preger verkstedarbeiderne på mange forskjellige måter. Verst er det for de eldste arbeidstakerne.
- De som er unge, er nok ikke så bekymret. Men for de som har passert 50, og ikke er de mest attraktive på arbeidsmarkedet, er det bekymring. Det hjelper ikke om politikerne sier at seniorene skal jobbe mer og lengre. Det er dessverre ikke sånn det fungerer, sier Kvitland.
Forlater skipet tørrskodd. En av dem som ikke orker å kjenne på usikkerheten, er Bjørn Storvold. Han konstaterer at det er nye tider på Marienborg.
- Vi ser jo at det er en anbudskonkurranse på gang.