AddToAny

Urolige før neste anbud

Urolige før neste anbud
I år skal det bestemmes hvem som får kjøre tog på sporene i Trøndelag og Nordland. Det får betydning for de som vedlikeholder togene. - Det eneste vi vet, er at framtiden ikke vil ligne på nåtiden, sier Jomar Kvitland ved Marienborg i Trondheim.
I løpet av sommeren skal Jernbanedirektoratet etter planen avgjøre hvem som vinner anbudet på «Trafikkpakke 2 Nord». I dag er det NSB som trafikkerer Dovrebanen, Raumabanen, Rørosbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Nordlandsbanen og Saltenpendelen. Mantena har vedlikeholdet på togene.
Nå er det usikkerhet som preger mange av dem som jobber hos Mantena på Marienborg i Trondheim.
- Usikkerheten er det som sliter mest på folk. Å skru på et togsett er omtrent det samme om det står Mantena eller Stadler - eller noe annet - på ryggen. Men å ikke vite om man har jobb, eller hvilke arbeidsvilkår man får, det er tungt, sier Jomar Kvitland, leder av Statsbanenes Verkstedforening i Trondheim.
Han konstaterer at denne usikkerheten preger verkstedarbeiderne på mange forskjellige måter. Verst er det for de eldste arbeidstakerne.
- De som er unge, er nok ikke så bekymret. Men for de som har passert 50, og ikke er de mest attraktive på arbeidsmarkedet, er det bekymring. Det hjelper ikke om politikerne sier at seniorene skal jobbe mer og lengre. Det er dessverre ikke sånn det fungerer, sier Kvitland.

Forlater skipet tørrskodd. En av dem som ikke orker å kjenne på usikkerheten, er Bjørn Storvold. Han konstaterer at det er nye tider på Marienborg.
- Vi ser jo at det er en anbudskonkurranse på gang.
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra NJF-magasinet

Blomstringen av kirsebærtrærne er en stor begivenhet mange steder i verden. Trærne i Washington blomstret rekordtidlig i år, og en unormalt varm mars måned er forklaringen.
NJF-magasinet 15.04.2024
Orker du ikke trene etter jobb? Hvis du har et fysisk tungt yrke, kan du legge deg på sofaen med god samvittighet, viser ny forskning.
NJF-magasinet 15.04.2024
Regjeringen foreslår å bruke nesten 436 milliarder på jernbanen de neste 12 årene. Snaut halvparten skal brukes på å gjøre jernbanen mer driftssikker.
NJF-magasinet 15.04.2024
Systemene som styrer når og hvor togene skal kjøre, er godt over pensjonsalderen. Innføringen av et nytt signalsystem (ERTMS) har støtt på forsinkelser og uforutsette hindringer, men til sommeren blir første togstrekning heldigitalisert.
NJF-magasinet 15.04.2024
Mohammed Miqdad (34) vokste opp i en ulmende krigssone. Nå handler livet om langt mer enn bare å leve eller dø, men om å fylle dagene med verdi.
NJF-magasinet 15.04.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt