Målet er gode bistandsresultater. Men Elling Tjønneland ved Chr. Michelsens Institutt (CMI) mener strategien gaper over for mye.
- En mer effektiv bistand krever ikke bare bevilgninger til gode formål, men også kapasitet og ressurser til å følge opp og justere retning. Det er slående at strategien favner så mange temaer, og noen av disse er vel egentlig mest en oppsummering av hva man har bevilget penger til de siste årene. Jeg savner en handlingsplan som prioriterer bedre, sier Tjønneland til Bistandsaktuelt.
- En norsk innenrikspolitisk prioritering
Seniorforskeren ved CMI var i fjor del av teamet som evaluerte norsk Somalia-bistand for perioden 2012 - 2020. Som Bistandsaktuelt den gang omtalte, fremhevet evalueringen at den forrige norske somaliastrategien (2016 - 2018) var unntatt offentlighet, og at manglende åpenhet har bidratt til rykter og misforståelser - der Norge ikke alltid er sett som en nøytral partner.
Bistandsaktuelt ba i fjor om innsyn «den gamle» strategien - og fikk det, etter at den nye ble offentliggjort - men det er ikke umiddelbart intuitivt hvorfor den ble hemmeligholdt. Bistandsaktuelt sender Tjønneland «den gamle strategien», slik at han kan sammenligne de to, men heller ikke han kan forklare hemmeligholdet.
Tjønneland sier det er vanskelig å se at den nye strategien inneholder noe nytt.
- Den viktigste