Transportarbeideren
26.01.2019
Regjeringspartiene og KrF sørget for at taxinæringa får en ekstraregning på 41 millioner kroner i år.
Fram til nyttår hadde taxibransjen fritak for å betale noe for bilens vekt i den engangsavgiften man må betale når man kjøper bil i Norge. Rett før jul vedtok stortinget med stemmene fra de tre regjeringspartiene og Kristelig Folkeparti å fjerne dette fritaket. Det ble gjort som en del av regjeringens forslag til statsbudsjett for 2019.
- Går ut over handikappede
Styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland, sier til Transportarbeideren at avgiftsøkningen vil ramme bransjen hardt.
- Dette vil bety at bilene blir dyrere, spesielt de bilene som blir brukt til rullestolkjøring som er litt større og tyngre. Det synes vi er merkelig, for andre yrkeskjøretøy er jo fritatt. Lastebiler og busser er fritatt, og varebiler har hatt enda lavere avgifter enn det drosjene har hatt. De fritakene gjør de ingenting med. Kun for drosjer. Det er urettferdig at de tar bare den ene gruppa, og det v
Les opprinnelig artikkel- Går ut over handikappede
Styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland, sier til Transportarbeideren at avgiftsøkningen vil ramme bransjen hardt.
- Dette vil bety at bilene blir dyrere, spesielt de bilene som blir brukt til rullestolkjøring som er litt større og tyngre. Det synes vi er merkelig, for andre yrkeskjøretøy er jo fritatt. Lastebiler og busser er fritatt, og varebiler har hatt enda lavere avgifter enn det drosjene har hatt. De fritakene gjør de ingenting med. Kun for drosjer. Det er urettferdig at de tar bare den ene gruppa, og det v