Fra og med skolestart høsten 2020 skal n orske elever ikke lenger lære om trepartssamarbeidet i arbeidslivet. Det ble klart da de nye læreplanene for grunnskolen og gjennomgående fag i videregående skole ble lagt frem i november.
I den såkalte 'Fagfornyelsen' er nemlig følgende avsnitt fjernet fra læreplanen for samfun nskunnskap i videregående skole:
«Arbeids- og næringsliv. Hovedområdet handler om næringer, bedrifter, etablering, yrkesvalg og arbeidsløshet. Det dreier seg også om organisasjonene i arbeidslivet og lønnsdanning, og om arbeidslivet i dag og de prinsippene og verdiene det bygger på».
SKRYTER I FESTTALER
- Vi synes det er historieløst og trist at kunnskapen om trepartssamarbeidet, arbeidslivet organisasjoner og arbeidslivet generelt tas ut av læreplanene, sier Kristian Ilner, rådgiver i Fellesforbundet.
Han er ikke imponert over utviklingen.
BARE FESTTALEPRAT: Kristian Ilner i Fellesforbundet synes regjeringen opptrer historieløst når de trepartssamarbeidet og den norske modellen ikke lenger er nevnt i læreplanene. (Foto: Fellesforbundet).
- Det er særlig provoserende når man hører så mye snakk om at den norske modellen er en styrke og et konkurransefortrinn fra aktører som bevisst raserer grunnlaget for å lære de unge om dette. Det blir rart når man i festtalene skryter av den norske modellen, mens man i andre sammenhenger sier at den må fornyes for å møte tiden, sier rådgiveren.
I læreplanen for samfunnsku nnskap for videregående skole (V g1) heter det nå at elevene etter opplæringen skal kunne «utforske og beskrive korleis den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringar enkeltpersonar og samfunnet står overfor». Dette kan omfatte trepartssamarbeidet og det organiserte arbeidslivet, men i praksis trenger ikke lærerne lære elevene om dette.
- Læreplanene omfatter mange gode verdier - blant annet er demokrati,