Baker og Konditor
11.11.2016
Møllerens inspirasjonsdag satte fokus på norske og globale næringsmiddeltrender, med foredragsholdere fra øverste hylle.
"Inspirasjonsdagen, som ble arrangert i september, hadde som målsetning å skape en arena for deltagere fra bakeri, industri og dagligvarebransjen.
Trendanalyser
Forbrukertrendene i et norsk og globalt perspektiv var et av temaene som ble grundig belyst under konferansen. Matkulturen og spisevanene er nå i endring med mer fokus på smaksopplevelse, individualitet og bærekraftig produksjon.
I Norge går fokuset på helse svakt ned. Nå er smaken, lokale mattradisjoner og tilhørighet blitt viktigere. I 2015 svarer nordmenn at de er mest skeptisk til ferdigmat, salt, pølser og kjøtt.
Fett ligger langt nede på listen, og skepsisen til karbohydrater har stoppet opp. Sistnevnte er godt nytt for bakerbransjen.
Helsetrenden snur
Seniorrådgiver John Spilling hos IPOS MMI presenterte funn fra 4000 intervjuer, et dypdykk i nordmennenes matvaner og livsstil.
- Etter en sterk økning i helsefokuset som varte i cirka ti år, så vi en endring for to år siden. Kurven flatet ut. Siden prosenten nå har gått ned
Gå til medietTrendanalyser
Forbrukertrendene i et norsk og globalt perspektiv var et av temaene som ble grundig belyst under konferansen. Matkulturen og spisevanene er nå i endring med mer fokus på smaksopplevelse, individualitet og bærekraftig produksjon.
I Norge går fokuset på helse svakt ned. Nå er smaken, lokale mattradisjoner og tilhørighet blitt viktigere. I 2015 svarer nordmenn at de er mest skeptisk til ferdigmat, salt, pølser og kjøtt.
Fett ligger langt nede på listen, og skepsisen til karbohydrater har stoppet opp. Sistnevnte er godt nytt for bakerbransjen.
Helsetrenden snur
Seniorrådgiver John Spilling hos IPOS MMI presenterte funn fra 4000 intervjuer, et dypdykk i nordmennenes matvaner og livsstil.
- Etter en sterk økning i helsefokuset som varte i cirka ti år, så vi en endring for to år siden. Kurven flatet ut. Siden prosenten nå har gått ned