Nesten to tredjedeler av de spurte sier de har en dårlig følelse ved arbeidsdagens slutt, «fordi de ikke fikk tid eller hadde ressurser til å gjøre en så god jobb de ønsket».
Det går fram av rapporten «Nærpolitireformen og politiets relasjon til publikum», som ble lansert i dag.
LES HELE RAPPORTEN HER (PDF)
Hemmes av standardisering
Det er forskerne Christin Thea Wathne, Niri Talberg og Helene O. I. Gundhus fra Arbeidsforskningsinstituttet AFI - OsloMet, Fafo og UiO/PHS som står bak rapporten, som er finansiert av Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi).
De politiansatte som har blitt spurt, oppgir at de opplever en økende tendens til standardisering, som reduserer muligheten for skjønnsmessig prioritering av oppdragene, og hvordan de skal løses.
«Opp mot halvparten av de politiansatte får ikke utført arbeidsoppgavene på den måten de ønsker på grunn av standarder for oppgaveløsning Videre opplever 3 av 4 politiansatte i ulik grad å ikke ha nok ressurser til å gjøre arbeidsoppgavene på en faglig god måte», sk