Transportarbeideren
23.02.2019
Med bare tre stemmers overvekt bestemte Europaparlamentets transportkomite seg for å la hele EU-parlamentet vedta nye transportregler, men det skjer i hvert fall ikke før i mars.
I over ett år har EU slitt med å bli enige om nye transportregler for EU og EØS-området. Årsaken er at mens EU-kommisjonen med støtte fra land i Øst-Europa har ment at dagens regelverk må liberaliseres, så har tunge vesteuropeiske land satt seg på bakbeina. Der er oppfatningen at dagens regelverk må strammes inn, ikke minst når det gjelder kabotasjekjøring, det vil si innenlands transport utført av utenlandske transportører. Norge har deltatt i et vesteuropeisk nettverk kalt Road of Alliance for å forsøke å stoppe ytterligere liberalisering både på kabotasje og kjøre- og hviletidsbestemmelser.
14 mot 11
I desember i fjor klarte man ikke å få flertall for nye regler i EU. Det så ut ti
Les opprinnelig artikkel14 mot 11
I desember i fjor klarte man ikke å få flertall for nye regler i EU. Det så ut ti


































































































