Dagligvarehandelen
21.01.2025
Dagligvarekjedene har lavere marginer for egne merkevarer (emv) enn industriens merkevarer, ifølge en kartlegging utført av Konkurransetilsynet.
Konkurransetilsynet har hentet inn tall fra de tre store dagligvarekjedene (Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen, red. anm.) og flere leverandører som til sammen dekker et bredt vareutvalg i butikkene. Perioden for kartleggingen er 2020 til og med første halvår 2023. Basert på desse tallene har tilsynet for hvert halvår beregnet:
? Brutto- og dekningsmargin for leverandører ? Bruttomargin for dagligvarekjedene (detaljist- og grossistledd samlet) Ved å kartlegge bruttomarginar finn en hvor mye leverandørene ell
Gå til mediet? Brutto- og dekningsmargin for leverandører ? Bruttomargin for dagligvarekjedene (detaljist- og grossistledd samlet) Ved å kartlegge bruttomarginar finn en hvor mye leverandørene ell


































































































