Skolelederen
24.10.2017
I tråd med tradisjonen holdt Kongen sin trontale før representanter for ulike partier slapp til med det de hadde på hjertet.
I forhold til saker som særlig angår oppvekst- og opplæringssektoren, varsles det «omkamp» både når det gjelder innføring av en lærernorm og at kompetansekrav ikke skal gis tilbakevirkende kraft. I tillegg utfordres karakterkrav i matematikk for opptak til lærerutdanningen. Med endret maktbalanse på Stortinget skal det bli interessant å følge behandling av disse forslagene videre.
Skolelederforbundets holdning til nye kompetansekrav er naturligvis ønske og forventning om høy faglig kompetanse hos både nåværende og kommende lærere. Det kan med andre ord ikke renonseres på kvalitet eller mangfold i tilbud når det gjelder etter- og videreutdanning og lærerutdanningene. Men også jeg er bekymret for de konsekvense
Gå til medietSkolelederforbundets holdning til nye kompetansekrav er naturligvis ønske og forventning om høy faglig kompetanse hos både nåværende og kommende lærere. Det kan med andre ord ikke renonseres på kvalitet eller mangfold i tilbud når det gjelder etter- og videreutdanning og lærerutdanningene. Men også jeg er bekymret for de konsekvense