Magma
27.08.2019
VANSKELIG Å finne tid til etter- og videreutdanning, sier du? - Er du klar over at du nå sitter med det viktigste verktøyet for å holde deg faglig oppdatert som økonom?
spør redaktør av Magma, Charlotte Hartvigsen Lem. I anledning hennes tiårsjubileum i redaktørstolen tok vi en prat om hvorfor hun fremdeles brenner for hver eneste utgave.
- Verden forandrer seg. Da må verktøyene og kunnskapen vi trenger for å løse utfordringene, være nye, ikke gamle. Økonomifaget svarer på det, og er i stadig endring og utvikling. Men da er det viktig at også alle som er utdannet tidligere, holder seg faglig oppdatert. Du flyter ikke evig på gamle eksamensresultater, fastslår hun.
Åtte ganger i året kommer Magma hjem til deg som medlem. Hvert nummer gir deg fersk forskning og oppdatert kunnskap om økonomifaget. Med et opplag på 20 000 er Magma et stort fagtidsskrift og ledende innenfor sitt fagfelt. Hartvigsen Lem har vært redaktør siden 2009, og brenner for å gi alle medlemmer en mulighet til å holde seg oppdatert uten at det koster for mye tid og penger i en travel arbeidshverdag.
- Våre gode fagredaktører er med på å sikre at det vi gir deg, er relevant og kvalitetssikret påfyll av kunnskap. Du kan google deg til mye, og aviser og massemedier gir deg øyeblikksbildene. Men Magma gir deg oppdatert kunnskap om faget ditt og hva som skjer innenfor de ulike disiplinene. Det sikrer deg et godt kunnskapsgrunnlag og gjør det mulig å ta bedre beslutninger.
LANGE RØTTER
Econa har 80-årsjubileum i år. Det samme har tidsskriftet som i 1939 startet under navnet Bedriftsøkonomen. I 1984 ble det lagt ned, men gjenoppsto som Norsk Harvard i 1991. Etter enda et navnebytte, til Praktisk økonomi og ledelse, ble Magma til i 1998.
Endringer i navn og form til tross - formålet har hele veien vært det samme: å bidra til kunnskapsutvikling, refleksjon og debatt innenfor feltet økonomi og ledelse.
En årgang av Magma er delt inn i ulike temaer som skal reflektere hele det brede fagfeltet som er grunnlaget for siviløkonomutdannelsen. Dermed kan leseren lett se hvilke temautgaver som er mer relevante enn andre, avhengig av interesse og arbeidsfelt. Av åtte numre hvert år skal alle årganger ha ett nummer med tema markedsføring, ett om regnskap og skatt, ett om organisasjon og ledelse og ett om økonomisk styring. De øvrige fire utgavene skal ta for seg aktuelle temaer som
Gå til mediet- Verden forandrer seg. Da må verktøyene og kunnskapen vi trenger for å løse utfordringene, være nye, ikke gamle. Økonomifaget svarer på det, og er i stadig endring og utvikling. Men da er det viktig at også alle som er utdannet tidligere, holder seg faglig oppdatert. Du flyter ikke evig på gamle eksamensresultater, fastslår hun.
Åtte ganger i året kommer Magma hjem til deg som medlem. Hvert nummer gir deg fersk forskning og oppdatert kunnskap om økonomifaget. Med et opplag på 20 000 er Magma et stort fagtidsskrift og ledende innenfor sitt fagfelt. Hartvigsen Lem har vært redaktør siden 2009, og brenner for å gi alle medlemmer en mulighet til å holde seg oppdatert uten at det koster for mye tid og penger i en travel arbeidshverdag.
- Våre gode fagredaktører er med på å sikre at det vi gir deg, er relevant og kvalitetssikret påfyll av kunnskap. Du kan google deg til mye, og aviser og massemedier gir deg øyeblikksbildene. Men Magma gir deg oppdatert kunnskap om faget ditt og hva som skjer innenfor de ulike disiplinene. Det sikrer deg et godt kunnskapsgrunnlag og gjør det mulig å ta bedre beslutninger.
LANGE RØTTER
Econa har 80-årsjubileum i år. Det samme har tidsskriftet som i 1939 startet under navnet Bedriftsøkonomen. I 1984 ble det lagt ned, men gjenoppsto som Norsk Harvard i 1991. Etter enda et navnebytte, til Praktisk økonomi og ledelse, ble Magma til i 1998.
Endringer i navn og form til tross - formålet har hele veien vært det samme: å bidra til kunnskapsutvikling, refleksjon og debatt innenfor feltet økonomi og ledelse.
En årgang av Magma er delt inn i ulike temaer som skal reflektere hele det brede fagfeltet som er grunnlaget for siviløkonomutdannelsen. Dermed kan leseren lett se hvilke temautgaver som er mer relevante enn andre, avhengig av interesse og arbeidsfelt. Av åtte numre hvert år skal alle årganger ha ett nummer med tema markedsføring, ett om regnskap og skatt, ett om organisasjon og ledelse og ett om økonomisk styring. De øvrige fire utgavene skal ta for seg aktuelle temaer som