Norsk Landbruk
26.05.2017
Nordmenn har fått øynene opp for søtpotet, men foreløpig er det bare importert vare på markedet. Det vil NIBIO gjøre noe med.
I løpet av fem-seks år har nordmenns forbruk av søtpotet økt fra noen få tonn til 5 000 tonn per år, men foreløpig er det ikke norskprodusert vare å få tak i. Søtpotetene som finnes på det norske markedet i dag, er i all hovedsak importert fra USA.
Dette trenger imidlertid ikke å være realiteten om noen år, for nå er NIBIO i gang med et prosjekt som skal kartlegge mulighetene for dyrking av søtpotet i Norge. Målet er å etablere en økonomisk bærekraftig produksjon, inkludert produksjon av fris


































































































