Utdanning
09.02.2024
«Jeg er lærer i sjela, så det er med sorg jeg erkjenner at nå må jeg gjøre noe annet».
Dette sa ungdomsskolelærer Kathrine Nyborg Johansen fra Tromsø i januar til avisa Nordlys. De hadde fanget opp et facebook-innlegg hun hadde skrevet. Til tross for en åpenbar kjærlighet til yrket og elevene, beskriver Kathrine en lærerjobb som har tappet henne for energi.
Vi hører lignende historier fra lærere både i barnehagen og skolen. Jeg har selv kjent på det samme. Gleden, og det meningsfulle ved å ta del i ungers liv, men også følelsen av å ikke strekke til. Det er emosjonelt krevende å vite hva som er bra, og samtidig mangle ressurser og rammer til å gjøre det gode.
Lærermangelen er dramatisk, søkningen til lærerutdan
Gå til medietDette sa ungdomsskolelærer Kathrine Nyborg Johansen fra Tromsø i januar til avisa Nordlys. De hadde fanget opp et facebook-innlegg hun hadde skrevet. Til tross for en åpenbar kjærlighet til yrket og elevene, beskriver Kathrine en lærerjobb som har tappet henne for energi.
Vi hører lignende historier fra lærere både i barnehagen og skolen. Jeg har selv kjent på det samme. Gleden, og det meningsfulle ved å ta del i ungers liv, men også følelsen av å ikke strekke til. Det er emosjonelt krevende å vite hva som er bra, og samtidig mangle ressurser og rammer til å gjøre det gode.
Lærermangelen er dramatisk, søkningen til lærerutdan