Skolelederen
03.12.2019
- Vi har et elev- og utviklingsorientert miljø der blant annet pedagogiske metoder, internasjonalisering og ansvaret som regional utviklingsaktør står i fokus. Nå er det arbeidet med Overordnet del og fagfornyelsen som får vår fulle oppmerksomhet, sier rektor Hildegard Johannessen på Storhamar videregående skole.
Storhamar videregående skole er en kombinert videregående skole med utdanningsprogram innenfor Helse- og oppvekstfag, Idrettsfag, Restaurant- og matfag og Påbygg til generell studiekompetanse. I tillegg har skolen en avdeling for studieforberedende med hverdagslivstrening samt individuelt tilpassede opplæringsløp innenfor skolens programområder.
Skolen er tillagt Senter for voksnes læring i Hamarregionen, og tilbyr fagskoleutdanninger for Fagskolen Innlandet. Skolen har også ansvar for opplæringen ved Hamar og Ilseng fengsel og institusjonsundervisning ved Fossum-kollektivene. Dette betyr også at skolen får budsjett-tildelinger fra flere instanser.
Skolen har omtrent 140 ansatte og gir opplæring til ca. 1170 elever, voksne, studenter og ulike deltakere i løpet av et skoleår, hvorav 460 elever i aldersgruppen 16-19 år.
Vi har oppsøkt skolen for å få et innblikk i hvordan de har jobbet - og skal jobbe videre - med Overordnet del og fagfornyelsen. Men først noen glimt fra deler av virksomheten.
EN MANGFOLDIG vIRKSOMHET
Ledergruppen ved skolen består av ni ledere. Vi møter rektor, avdelingsleder for idrettsfag, Eva Grytan, og avdelingsleder for fengselsog institusjonsundervisningen Tor Syversen. Fagleder for pedagogisk støtte og miljøpedagog Martin Slette er også med.
Som fagleder har Martin det daglige operative ansvaret for avdelingen for multifunksjonshemmede. Som miljøpedagog har han som hovedoppgave å følge opp elevene sitt fysiske og psykososiale skolemiljø i forhold til opplæringslovens §9A. Miljøpedagogen har «morgeninspeksjon» i hver klasse og er ute i skolemiljøet store deler av dagen som en ressurs for å hjelpe skolens elever. Det er en lav terskel for elever og ansatte til å melde bekymring eller ta kontakt for å diskutere saker. - Hvis noen elever ikke har møtt til undervisningen, tekster jeg dem på SMS, sier Slette.
Det er naturlig nok
Gå til medietSkolen er tillagt Senter for voksnes læring i Hamarregionen, og tilbyr fagskoleutdanninger for Fagskolen Innlandet. Skolen har også ansvar for opplæringen ved Hamar og Ilseng fengsel og institusjonsundervisning ved Fossum-kollektivene. Dette betyr også at skolen får budsjett-tildelinger fra flere instanser.
Skolen har omtrent 140 ansatte og gir opplæring til ca. 1170 elever, voksne, studenter og ulike deltakere i løpet av et skoleår, hvorav 460 elever i aldersgruppen 16-19 år.
Vi har oppsøkt skolen for å få et innblikk i hvordan de har jobbet - og skal jobbe videre - med Overordnet del og fagfornyelsen. Men først noen glimt fra deler av virksomheten.
EN MANGFOLDIG vIRKSOMHET
Ledergruppen ved skolen består av ni ledere. Vi møter rektor, avdelingsleder for idrettsfag, Eva Grytan, og avdelingsleder for fengselsog institusjonsundervisningen Tor Syversen. Fagleder for pedagogisk støtte og miljøpedagog Martin Slette er også med.
Som fagleder har Martin det daglige operative ansvaret for avdelingen for multifunksjonshemmede. Som miljøpedagog har han som hovedoppgave å følge opp elevene sitt fysiske og psykososiale skolemiljø i forhold til opplæringslovens §9A. Miljøpedagogen har «morgeninspeksjon» i hver klasse og er ute i skolemiljøet store deler av dagen som en ressurs for å hjelpe skolens elever. Det er en lav terskel for elever og ansatte til å melde bekymring eller ta kontakt for å diskutere saker. - Hvis noen elever ikke har møtt til undervisningen, tekster jeg dem på SMS, sier Slette.
Det er naturlig nok