Første steg
28.02.2020
Barnehageansatte har fått opplæring i å snakke med barn om vold og overgrep. Dette har ført til tryggere voksne som klarer å møte barn, ta imot og handle.
Vennesla kommune i Agder har startet et systematisk arbeid for at barnehageansatte skal få kunnskap om seksuelle overgrep og vold mot barn, og kompetanse i hvordan voksne og barn kan snakke sammen om disse temaene. Bakgrunnen er NOU-rapporten Svikt og svik (2017), som viste store mangler i arbeidet med å avdekke og hjelpe barn utsatt for seksuelle overgrep og vold1. Rapporten ble laget av Barnevoldsutvalget på oppdrag fra Regjeringen. Hvordan gikk kommunen fram for å gi de ansatte mer kompetanse om barn utsatt for vold og overgrep?SYSTEMATIKK ER VIKTIGEt av de framtredende svikene fra NOU-rapporten er at ansatte unnlater å snakke med barn de er bekymret for. Vi gjenkjente dette fra vår praksis. Ansatte har sagt de er usikre på hvordan de skal snakke med barn om seksuelle overgrep og vold. Resultatene fra den norske LISA-undersøkelsen (2016) viser at de fleste som er utsatt for seksuelle overgrep som barn, går alene med sine krenkelseserfaringer i gjennomsnittlig 17 år før andre får vite hva som har rammet dem.2 Barnevoldsutvalgets klare råd om at alle instanser bør utvikle kompetanse og rutiner for å samtale med barn, ga oss motivasjon til å jobbe mer systematisk med å utvikle kompetanse og tiltak i barnehagene. Det er barnehagens eier som, ifølge Lov om barnehager, har ansvar for at alle ansatte har nødvendig kunnskap og kompetanse. I Vennesla har barnehagemyndigheten, som er to rådgivere i Oppvekstetaten, tradisjon for å sette i gang kompetanseheving som barnehagene har behov for. Styrerne, pedagogene, fagarbeiderne og assistentene ble fra starten tatt med i arbeidet.TVERRETATLIG SAMARBEIDFor å gi de barnehageansatte kompetanse om barn utsatt for vold og overgrep har barnehagene
Gå til mediet