Optikeren
20.12.2022
Nordisk Konferanse i Synspedagogikk arrangeres hvert 3 år. I år var det jubileum da det var den 10. konferansen i rekken. Det er klart det ble et forklaringsproblem til barn hjemme når mamma skal reise alene til Legoland. Det var jo og litt snodig å fortelle taxi-sjåføren at vi skal til Hotell Legoland når det er 4 voksne passasjerer.
... Men for et fantastisk sted å ha en konferanse, og for et bra program! VEIEN TIL UAVHENGIGHET
Temaet for årets konferanse var samfunnsdeltakelse og inkludering. Vi lever i et samfunn hvor det stilles høye krav til det å være selvstendig og uavhengig. Hvordan kan profesjoner med synsfaglig bakgrunn bidra til å skape like betingelser for mennesker som er blinde eller svaksynte? Synspedagogikk er et tverrfaglig fagområde. Det siste innen forskning og læring, nettverksbygging, erfaringsutveksling, inspirasjon og kanskje kjøpe med et par pakker med lego, var målet for de 3 dagene på konferanse.
FOKUSER PÅ MULIGHETENE!
Merk dere navnet Morten Bonde, og skulle dere noen gang få muligheten til å høre på ham, så gjør det! Morten har levd deler av livet med normalt syn, men ble diagnostisert med RP (Retinitis Pigmentosa) som 29-åring, når karriere og etablering av familie så vidt var i gang. Han husker enda hvordan øyelegen så på ham med et trist utrykk, og sa: «Jeg er redd du har RP, og det vil gjøre deg blind. Ikke nå, men en eller annen gang.» Familien fikk vite det, men egentlig ingen andre fikk vite om synsutfordringene. Løsning var da å ignorere dette.
Det å miste synet gradvis var ikke det største problemet. Morten utviklet ubevisst en indre stemme som stadig fortalte hva han ikke kunne gjøre. Dette resulterte i stress, sykemelding og en depresjon. Konferanser og jobbsituasjon ble et mareritt.
Det ble et vendepunkt da fokuset endret seg fra alt det han ikke kunne gjøre, til hva han ville ha ut av livet. Likevel er vi mennesker ikke skapt slik at vi klarer å endre personlighet, selv om vi ønsker å være annerledes. Mye av dette handler om hvordan vi ser og mestrer utfordringer. Store deler av li
Gå til medietTemaet for årets konferanse var samfunnsdeltakelse og inkludering. Vi lever i et samfunn hvor det stilles høye krav til det å være selvstendig og uavhengig. Hvordan kan profesjoner med synsfaglig bakgrunn bidra til å skape like betingelser for mennesker som er blinde eller svaksynte? Synspedagogikk er et tverrfaglig fagområde. Det siste innen forskning og læring, nettverksbygging, erfaringsutveksling, inspirasjon og kanskje kjøpe med et par pakker med lego, var målet for de 3 dagene på konferanse.
FOKUSER PÅ MULIGHETENE!
Merk dere navnet Morten Bonde, og skulle dere noen gang få muligheten til å høre på ham, så gjør det! Morten har levd deler av livet med normalt syn, men ble diagnostisert med RP (Retinitis Pigmentosa) som 29-åring, når karriere og etablering av familie så vidt var i gang. Han husker enda hvordan øyelegen så på ham med et trist utrykk, og sa: «Jeg er redd du har RP, og det vil gjøre deg blind. Ikke nå, men en eller annen gang.» Familien fikk vite det, men egentlig ingen andre fikk vite om synsutfordringene. Løsning var da å ignorere dette.
Det å miste synet gradvis var ikke det største problemet. Morten utviklet ubevisst en indre stemme som stadig fortalte hva han ikke kunne gjøre. Dette resulterte i stress, sykemelding og en depresjon. Konferanser og jobbsituasjon ble et mareritt.
Det ble et vendepunkt da fokuset endret seg fra alt det han ikke kunne gjøre, til hva han ville ha ut av livet. Likevel er vi mennesker ikke skapt slik at vi klarer å endre personlighet, selv om vi ønsker å være annerledes. Mye av dette handler om hvordan vi ser og mestrer utfordringer. Store deler av li