Dagligvarehandelen
21.01.2025
Etter å ha vært ute av Coop-hyllene i ett år, kom den økologiske merkevaren Sana Bona tilbake i Coop Mega hos Coop Øst 1. november i fjor. - Det var 100 prosent fordi butikksjefene sa vi hadde gjort en feil. Da må vi selvsagt lytte til det, sier Coop Øst-sjef Gøril Joys Johnsen.
Blant dem som hadde savnet økologi-merket aller mest, var butikksjefene på Coop Mega Carl Berner og Harbitz Torg i Oslo. På Carl Berner har Sana Bona nå beste plassering på en 120 cm bred endereol i starten av butikkens hovedgate inn mot ferskvarene, der det også finnes endereoler med andre øko-merker.
- Vi har valgt å gjøre det sånn her fordi det er viktig for oss, sier butikksjef Jennie Andersson.
Viktig for handlekurven
Coop Øst-ledelsen var ikke uvillige til å ta leverandøren inn i varmen igjen. Og etter å ha gjort noen handlekurvsanalyser, var døren vidåpen.
- Vi tjener jo ikke hundrevis av millioner på disse varene. Men når vi ser hvilke andre varer de som kjøper dette legger i handlekurven sin, ser vi at de er kjempeviktige, sier Joys Johnsen.
Sana Bona var og er kategorisert som lokalmat i Coop. Coop Øst hadde på et tidspunkt litt for mange lokale avtaler.
- Det ble litt kaos. Noen ganger må man trekke ting veldig tilbake før man kan slippe l
Gå til mediet- Vi har valgt å gjøre det sånn her fordi det er viktig for oss, sier butikksjef Jennie Andersson.
Viktig for handlekurven
Coop Øst-ledelsen var ikke uvillige til å ta leverandøren inn i varmen igjen. Og etter å ha gjort noen handlekurvsanalyser, var døren vidåpen.
- Vi tjener jo ikke hundrevis av millioner på disse varene. Men når vi ser hvilke andre varer de som kjøper dette legger i handlekurven sin, ser vi at de er kjempeviktige, sier Joys Johnsen.
Sana Bona var og er kategorisert som lokalmat i Coop. Coop Øst hadde på et tidspunkt litt for mange lokale avtaler.
- Det ble litt kaos. Noen ganger må man trekke ting veldig tilbake før man kan slippe l


































































































